건축도시공간연구소

Architecture & Urban Research Institute

pdf원문보기 에러 해결방법 바로가기



문헌홈 > 연구논문 > 상세

[원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트] 미리보기 인용

한국건축시공학회|논문집 2022년 6월

논문명 팀기반학습을 중심으로 한 건축시공학 블렌디드러닝 교육과정 개발 / Development of a Building Construction Blended Learning Curriculum Based on Team-Based Learning
저자명 김재엽
발행사 한국건축시공학회
수록사항 한국건축시공학회 논문집, Vol.22 No.3 (2022-06)
페이지 시작페이지(327) 총페이지(10)
ISSN 15982033
주제분류 시공(적산)
주제어 건축시공학; 팀기반학습; 블렌디드러닝; 교육과정 ; building construction; team based learning; blended learning; curriculum
요약1 국내대학 교육은 코로나19 팬데믹으로 온라인교육의 비중이 급격히 증가하였다. 본 연구는 온라인교육을 적극적으로 활용한 건축시공학 블렌디드러닝 교육과정을 개발하였다. 코로나19 팬데믹 이후, 국내대학 건축시공 분야의 교과목 운영 실태를 분석하였다. 온라인교육의 비중이 약 66.1%, 대면강의가 약 33.9%로 조사되었다. 온라인교육의 비중이 급격히 증가한것으로 분석되었다. 건축시공학 교과목의 블렌디드러닝 교육과정을 개발하였다. 개발된 교육과정은 일주일 단위의 교육절차, 15주차별 교육내용을 중심으로 하였다. 본 연구에서 제시한 교육과정을 대학에서 적용할 때는 교수자의 교육목표와 학습자의 학습능력 등에 따라 융통성있게 적용할 수 있을 것이다.
요약2 Due to the COVID-19 pandemic, the ratio of online education in domestic universities has rapidlyincreased. This research has developed a curriculum that can be blended with online educationespecaallyfor building construction. The realities of building construction education provided bydomestic universities during the COVID-19 pandemic were analyzed. It was revealed that approximately66.1% of the education was provided online, while approximately 33.9% of the education wasprovided in the form of face-to-face lectures. It was thus found that the ratio of online education hadrapidly increased. We developed a blended learning curriculum of building construction subjects. Thecurriculum focused on weekly education procedures and the contents of education for each 15-weekperiod. The curriculum proposed by this research could be applied flexibly according to the educationgoals of the instructor and the learning capabilities of the students.
소장처 한국건축시공학회
언어 한국어
DOI https://doi.org/10.5345/JKIBC.2022.2.3.327