건축도시공간연구소

Architecture & Urban Research Institute

pdf원문보기 에러 해결방법 바로가기



문헌홈 > 연구논문 > 상세

[원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트] 미리보기 인용

한국문화공간건축학회|논문집 2022년 5월

논문명 유아교육기관 공간구성의 방향성 정립을 위한 기초 연구 / A Study to Establish Direction for Constructing Desirable Space in Early Childhood Education Settings
저자명 차기주
발행사 한국문화공간건축학회
수록사항 한국문화공간건축학회 논문집, 통권 제78호 (2022-05)
페이지 시작페이지(61) 총페이지(12)
ISSN 1738-818X
주제분류 계획및설계 / 도시
주제어 유아; 환경심리; 심리행태; 유아교육 공간; 유치원 ; Young children; Environmental psychology; psychological behaviors; Early childhood education settings; Kindergarten
요약2 This study aimed to identify psychological and behavioral needs that preschool-aged children exhibit in earlychildhood education(ECE) settings and to illuminate the nature of the ideal settings that satisfy these needs. For the purpose,this study reviewed theories concerning basic human needs and motivation and prior studies regarding human-general andchild-specific psychological and behavioral characteristics displayed in interior spaces. Based on the review, preliminary resultswere drawn. To confirm that these preliminary results were sufficiently comprehensive and future-directed considering educationalgoals and objectives, the vision of an educated person and key competencies defined in the national curricula were additionallyreviewed. The final results were as follows. Young children’s psychological and behavioral characteristics drawn from the reviewwere convenience-orientedness, pleasantness-orientedness, safety-orientedness, comfort-orientedness, agency, stimulus-orientedness,aesthetic-orientedness, relationship-orientedness, and movement-orientedness. Based on these nine characteristics, the nature ofdesirable ECE settings were defined as a space: 1) ensuring convenience, pleasantness, and safety; 2) offering rest andcomfort; 3) supporting autonomy and agency; 4) supporting aesthetic and creative experiences; 5) supporting on-offlinerelationships and communications; & 6) promoting physical movements.
소장처 한국문화공간건축학회
언어 한국어
■ 추천문헌 (이 문헌과 같이 본 문헌)
설계공모 심사결과 분석을 통한 유치원의 계획 주안점 도출에 관한 연구
이정원(Lee, Jung-Won) - 대한건축학회논문집 : Vol.37 No.08 (202108)
저층형 단설 유치원 공간계획에 관한 연구
정현석 ; 윤동식 - 한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집 : 제22권 2호 (202011)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
건축가 손진의 유치원 연작에서 나타나는 내부 광장에 관한 연구
전연재(Joen, Yoenjae) - 한국공간디자인학회 논문집 : Vol.15 No.01 (202002)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
충북지역 공립단설유치원의 평면계획 특성에 관한 연구
이근희(Lee, Keun-Hee) ; 김기수(Kim, Gi Soo) - 대한건축학회 학술발표대회 논문집 : Vol.37 No.2 (201710)
아동행태 특성에 따른 유치원 내 어린이 놀이터 공간 특성
정유진 ; 정진주 - 한국농촌건축학회 논문집 : v.15 n.4 (201311)
[프로젝트 리포트] 항동유치원 750
김수영(Kim, Sooyoung) - 건축(대한건축학회지) : Vol.63 No.02 (201902)
유아발달 특성을 고려한 유치원 실외 놀이-학습공간의 계획 연구
원홍유(Yuan, Hongyu) ; 하숙녕(Ha, SookNyung) - 한국공간디자인학회 논문집 : Vol.17 No.05 (202208)
유아의 정서발달을 위한 유치원의 바이오필릭 디자인 적용에 대한 인식 비교 연구 - 교사와 학부모의 인식 차이를 중심으로 -
양이(Yang, Yi) ; 조은길(Cho, Eunkil) - 한국공간디자인학회 논문집 : Vol.17 No.04 (202206)