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한국콘크리트학회|논문집 2021년 10월

논문명 프리스트레스트 콘크리트 거더의 장기처짐 제어를 위한 해석적 연구 / Analytical Study on the Long-Term Deflection Control of Prestressed Concrete Bridge Girders
저자명 김태훈 ; 김기현
발행사 한국콘크리트학회
수록사항 한국콘크리트학회논문집, Vol.33 No.5 (2021-10)
페이지 시작페이지(501) 총페이지(8)
ISSN 1229-5515
주제분류 재료 / 구조
주제어 장기처짐; 제어; 프리스트레스트 콘크리트; 거더; 비선형 유한요소해석프로그램 ; long-term deflection; control; prestressed concrete; bridge girders; nonlinear finite element analysis program
요약1 이 연구에서는 프리스트레스트 콘크리트 거더의 장기처짐 제어을 위한 비선형 유한요소해석 기법을 제시하였다. 거더 교량의 과도한 장기처짐은 사용수명을 줄이고 탑승자의 승차감 저하로 이어진다. PSC 거더의 장기거동을 해석하기 위해서 크리프, 건조수축, 그리고 릴랙세이션 효과 등을 고려하였다. 이를 위해서 비선형 해석프로그램인 RCAHEST가 사용되었다. 유한요소로서는 층상화기법을 이용한 면내회전강성도를 갖는 4절점 평면 쉘요소가 수정되었다. 크리프와 건조수축 효과는 크리프 컴플라이언스의 전개에 의한 새로운 알고리즘을 사용하였다. 이 연구에서는 프리스트레스트 콘크리트 거더의 장기처짐 제어를 위해 제안한 해석기법을 신뢰성 있는 실험결과와 비교하여 그 타당성을 검증하였다.
요약2 This study presents the results of an analytical investigation of the long-term deflection control of prestressed concrete bridge girders. The excessive long-term deflection reduces the service life of bridge girders and leads to poorer passenger experience. To analyze the long-term behavior of prestressed concrete bridge girders, an analytical model that can simulate the effects of creep, shrinkage, and relaxation is introduced. For this purpose, a nonlinear finite element analysis program, RCAHEST (Reinforced Concrete Analysis in Higher Evaluation System Technology) was used. A 4-node quadrilateral flat shell finite element with drilling rotational stiffness was modified by a layered approach. The creep and shrinkage effects of concrete were considered in accordance with the new algorithm based on the expansion of creep compliance. The proposed numerical method for long-term deflection control of prestressed concrete bridge girders was verified by comparison with reliable experimental results.
소장처 한국콘크리트학회
언어 한국어
DOI https://doi.org/10.4334/JKCI.2021.33.5.501