건축도시공간연구소

Architecture & Urban Research Institute

pdf원문보기 에러 해결방법 바로가기



문헌홈 > 연구논문 > 상세

[원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트] 미리보기 인용

한국실내디자인학회|논문집 2018년 12월

논문명 디지털 사이니지에 나타나는 감성적 표현특성에 관한 연구 / A Study on the Characteristics of Emotional Expression in Digital Signage - Focusing on Company Exhibition Halls in the Metropolitan Area - / 수도권에 위치한 기업홍보관 사례를 중심으로
저자명 노이경식별저자 ; 황연숙식별저자
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, Vol.27 No.6(통권 131호) (2018-12)
페이지 시작페이지(49) 총페이지(9)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 기업홍보관 ; 디지털사이니지 ; 감성 ; Company Exhibition Halls ; Digital Signage ; Emotion
요약2 Digital signage is increasingly used because it is convenient to transmit information and interactive communication. In particular, in the case of company exhibition halls, digital signage is actively utilized for reasons of future-oriented images and effective communication pursued by companies. In addition, the influence of 'emotion' is increasing in digital space and emotional elements are mentioned as essential elements in exhibition space. In this study, we analyzed the characteristics of emotional factors in digital signage of company exhibition halls. The research scope was selected as five company exhibition halls located in the metropolitan area, which was opened or reopened within five years. The results of the study showed that the emotional element expression characteristics in digital signage were sensibility, symbolism, flexibility, sequence, and interactivity. Case studies showed that sensibility, sequence, interactivity, symbolism, and flexibility were higher. First, the sensibility was high in all cases, but it was found that it relied only on a few specific senses such as tactile, visual, and hearing. Second, the symbolism was low and the scale factor was frequently used as the symbolism factor. Third, the flexibility was the lowest, and no other characteristics were found except for one case. Fourth, the sequence was high, and we were planning various time-changes using a single scene or a split of scenes. Fifth, the interaction was also high. In most cases, interactions using tactile sensations, one of the sensory elements, were induced, and instantaneousness also accounted for a high proportion.
소장처 한국실내디자인학회
언어 한국어
DOI http://dx.doi.org/10.14774/JKIID.2018.27.6.049
분석서지
건축계획 및 설계 > 실내건축 > 기타

■ 제 1 저자의 다른 문헌 식별저자더보기
체험위주의 생활밀착형 전시 공간디자인에 대한 연구 -서울시립과학관 어린이 체험공간을 중심으로
노이경(Yikyung Noh) ; 권순관(Soonkwan kwon) - 한국공간디자인학회 논문집 : Vol.14 No.07 (201912)
폐산업시설 재생을 통한 복합문화공간의 경험디자인 연구
김지현(Kim, Ji-Hyeon) ; 노이경(Noh, Yi-Kyung) ; 황연숙(Hwang, Yeon-Sook) - 한국실내디자인학회 논문집 : Vol.28 No.5(통권 136호) (201910)
효과적인 VMD 표현을 위한 2D그래픽 교육 사례
노이경(Noh, Yi-Kyung) ; 유정(Liu Ting) ; 유단경(Liu Danqiong) - 한국실내디자인학회 하계학술발표대회 논문집 : 제21권 1호(통권37호) (201906)
어린이 전시물 제작·설치를 위한 전시기본계획
노이경 ; 권순관 - 한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집 : 제20권 2호 (201810)
2D그래픽을 활용한 표현기법 교육사례
노이경(Noh, Yi-Kyung) ; 안상녕(Yan, Xiangning) ; 황연숙(Hwang, Yeon-Sook) - 한국실내디자인학회 하계학술발표대회 논문집 : 제20권 2호(통권46호) (201806)
디지털미디어 전시환경에서의 어포던스디자인 요소별 선호에 관한 연구
노이경(Noh, Yi-Kyung) ; 남경숙(Nam, Kyung-Sook) - 한국실내디자인학회 논문집 : Vol.26 No.5(통권 124호) (201710)
시각장애인의 공간인지 특성을 고려한 전시공간 실내환경요소 분석
노이경(Noh, Yi-Kyung) ; 백선정(Baek, Sun-Jung) ; 황연숙(Hwang, Yeon-Sook) - 한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집 : 제19권 2호 (201710)
기업홍보관에 나타나는 디지털 사이니지 유형에 관한 연구
노이경(Noh, Yi-Kyung) ; 정유리(Jung, Yu-Ri) ; 황연숙(Hwang, Yeon-Sook) - 한국실내디자인학회 하계학술발표대회 논문집 : 제19권 2호(통권43호) (201706)
전시공간으로 활용된 유휴시설의 재생디자인 표현특성에 관한 연구
김현정(Kim, Hyun-Jnng) ; 노이경(Noh, Yi-Kyung) ; 황연숙(Hwang, Yeon-Sook) - 한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집 : 제19권 1호 (201705)
유휴 산업시설을 활용한 문화예술공간에 나타난 업사이클링 디자인 표현특성에 관한 연구
노이경(Noh, Yi-Kyung) ; 심연근(Shen, Yanqin) ; 김현정(Kim, Hyun-Jnng) ; 황연숙(Hwang, Yeon-Sook) - 한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집 : 제18권 2호 (201610)