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건축공간연구원|AURI 연구보고서(정책) 2017년 10월

서명 조경진흥시설과 조경진흥단지 지정기준 연구 / Criteria Designation of Landscape Architectural Promotion Facility and Complex
연구책임자명 김용국식별저자 ; 김신성
연구기관명 건축도시공간연구소
수록지명 연구보고서(정책)
출판년월 2017-10
페이지 시작페이지(1) 총페이지(117)
주제분류 도시 / 계획및설계
주제어 조경진흥법 ; 조경진흥시설 ; 조경진흥단지 ; 제도 개선 ; Landscape Architecture Promotion Act ; Landscape Architectural Promotion Facility and Complex ; System Improvement
요약1 조경에 대한 사회적 수요가 증가하고 있다. 건강과 치유, 지역 활성화, 기후변화 대응 등 조경의 역할과 기능이 확장하고 있기 때문이다. 우리나라 조경은 1970년대 무분별한 개발 사업으로 인해 훼손된 국토환경을 보존하고자 도입되었다. 이후 신도시 개발을 비롯한 대규모 토건사업에 의존해 지속적으로 성장해왔다. 그러나 2000년대 이후 도시개발 패러다임의 변화와 함께 정체되는 추세이다. 결과적으로 영세한 조경사업체들이 증가하고 있고, 독립된 산업 분야로서의 위상은 낮아지고 있다. 2015년 제정된 「조경진흥법」에는 조경사업자와 그 지원시설 등을 집중적으로 유치함으로써 조경사업자의 영업활동을 지원하고, 조경분야를 활성화하기 위한 조경진흥시설과 조경진흥단지 제도가 포함되어 있다. 본 연구의 목적은 조경진흥시설과 조경진흥단지 제도의 실효성 제고를 위한 개선방안을 제시하는 것이다. 주요 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 관련 제도와 사례 분석을 통해 조경진흥시설과 조경진흥단지 제도의 운용 방향과 법령 개정을 위한 시사점을 도출하였다. 둘째, 조경분야 종사자와 전문가를 대상으로 한 인식조사를 통해 조경진흥시설과 조경진흥단지 제도의 필요성과 제도 개선방안을 도출하였다. 셋째, 조경진흥시설과 조경진흥단지의 예상 사업모델과 제도 활성화를 위한 법령개정안을 제시하였다. 조경산업을 조경설계, 조경감리, 조경시공, 조경유지·관리, 조경소재 생산 및 유통 등 5개 분야로 구분해 현황을 조사하였다. 조사결과 조경설계 분야 사업체들의 영세화가 가속되고 있는 것으로 나타났다. 조경시공 분야는 2009년 기점으로 성장이 정체되어 있다. 반면 조경 유지·관리 분야는 급성장하고 있다. 조경감리와 조경소재 생산 및 유통 분야는 통계자료가 구축되어 있지 않아 정확한 현황 조사가 어려운 상태이다. 구득 가능한 자료를 토대로 조경산업 현황을 종합한 결과 매출액 약 8조 원, 사업체수 23,212개소, 종사자수 43,520명인 것으로 나타났다. 조경진흥시설과 조경진흥단지 제도의 필요성은 다음과 같다. 첫째, 집적에 의한 정보 교류 확대로 기술 역량 강화와 시장 판로 개척에 기여할 수 있다. 둘째, 우수한 품질의 조경소재 생산 기반시설과 합리적 유통 체계를 구축함으로써 소비자들에게 전달되는 조경서비스의 질을 향상시킬 수 있다. 셋째, 영세한 조경사업체들이 상생할 수 있는 기회를 제공함으로써 일자리 창출에 기여할 수 있다. 법률에 근거해 진흥시설 또는 진흥단지가 지정되거나 조성된 사례들을 선정하여 비교·검토하였다. 검토결과 대부분의 제도가 유사한 형식으로 구성되어 있었다. 조경진흥시설과 조경진흥단지 제도는 상대적으로 지정기준이 엄격하고, 지원내용이 미흡한 것으로 나타났다. 국내 사례분석에서는 조경진흥시설과 조경진흥단지 제도에 부합하는 세 가지 사례를 심층 분석하였다. 해외 사례분석에서는 일본, 싱가포르, 미국, 중국에서 조경 분야 진흥과 관련하여 추진 중인 정책 사례들을 조사·분석하였다. 조경 분야 종사자와 전문가 75명을 대상으로 한 인식조사를 통해 조경진흥시설과 조경진흥단지 제도의 합리적 운용 방안을 도출하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 조경분야 종사자들과 전문가들은 조경 산업 진흥을 위한 정책 및 사업의 필요성을 매우 높게 인식하고 있었다. 둘째, 조경진흥시설에 적합한 산업 유형은 설계, 유지·관리, 시공 분야가 선정되었다. 조경진흥단지에 적합한 산업 유형은 조경수와 조경시설물 생산 및 유통 분야로 인식하고 있었다. 셋째, 조경진흥시설 지정을 통해 얻게 되는 기대효과로는 '네트워크 확대를 통한 사업기회 증가', 조경진흥단지 지정을 통해 얻게 되는 기대효과로는 '각종 정보공유 활성화'가 높게 평가되었다. 넷째, 조경진흥시설 지정기준 중에서는 '지자체 조경 산업 규모와 육성 역량'이, 조경진흥단지 지정기준 중에서는 '사업추진계획의 실현가능성'이 가장 중요한 것으로 나타났다. 다섯째, 조경진흥시설 제도 활성화를 위해 필요한 지원방안으로는 '세제 혜택 및 부담금 면제', 조경진흥단지의 경우에는 '유지·관리비 지원'을 중요하게 인식하고 있었다. 첫째, 조경진흥시설과 조경진흥단지 예상 사업모델을 제안하였다. 조경진흥시설은 설계, 시공, 유지·관리, 자재 등 서비스 기반의 영세한 조경 사업체들이 집적하여 정보공유, 기술협력 등 발전적 경쟁체재를 구축하고, 업체 간 유기적 연계를 통해 임대료와 유지·관리비를 절감할 수 있는 모델을 제시하였다. 조경진흥단지는 조경수 기반 사업모델, 조경시설물 기반 사업모델, 조경복합문화단지 사업모델로 구분하여 구체적인 사업추진방식과 지원방안을 제시하였다. 둘째, 지정기준과 지정절차 개선방안을 제시하였다. 조경사업자의 범위 확대, 조경진흥시설과 조경진흥단지 조성 및 운영 계획서 수립 의무화, 조경진흥단지 지정요건 완화와 관련해 법령 개정안을 제안하였다. 조경진흥시설과 조경진흥단지 평가 체크리스트(안)와 지정 절차에 따른 주체별 역할을 제시하였다. 셋째, 지원내용 개선방안과 단기 및 중장기 발전방향을 제시하였다. 조경진흥시설 지원대상 범위를 확대하고, 조경진흥단지 지원내용을 구체화하는 방향으로 법령 개정안을 제시하였다. 단기(2017~2018년), 중기(2019~2021년), 장기(2022년~)로 구분하여 단계별 조경진흥시설과 조경진흥단지 정책 추진방안을 제안하였다. 본 연구의 성과는 다음과 같다. 첫째, 조경산업 진흥 정책 추진과 관련 제도 개선의 필요성을 확인할 수 있었다. 조경산업은 국민들의 건강과 안전 문제를 해소할 수 있는 정책 수단이며, 일자리 창출 효과가 큰 산업 분야이다. 또한 도시재생 뉴딜사업, 빈집 정비 등 현 정부 정책과 밀접한 관련이 있다. 조경산업 종사자들과 전문가 집단 역시 조경진흥 정책 추진의 필요성을 공감하고 있었다. 둘째, 조경진흥시설과 조경진흥단지의 예상되는 사업모델을 제시함으로써 중앙부처 및 지자체의 정책 방향 설정을 도울 수 있었다. 셋째, 제도의 실효성을 높이기 위한 법령 개정안을 마련하였다.
요약2 The social demand for landscape architecture is increasing. The role and function of landscape architecture, such as health and healing, regional revitalization, and response to climate change, are expanding. Korean landscape architecture was introduced in the 1970s to preserve damaged land environments due to indiscriminate development projects. Since then, it has grown steadily, relying on large-scale construction projects including the development of new cities. However, since 2000, it has been stagnant with the change of urban development paradigm. As a result, small-scale landscape businesses are increasing, and the status as an independent industry is lowered. The "Landscape Architecture Promotion Act" enacted in 2015 include landscape architectural promotion facility and complex system to support landscape architecture industry by intensively attracting landscape architecture companies and supporting facilities, and to activate landscape architecture areas. The purpose of this study is to suggest an improvement plan to enhance the effectiveness of the landscape architectural promotion facility and complex system. The main research contents are as follows: Firstly, through the analysis of related systems and cases, not only directions for the landscape architectural promotion facility and complex system, but also implications for the revision of laws were derived. Second, the necessity of the landscape architectural promotion facility and complex system as well as the improvement plan of the system were derived through the cognition survey for workers and experts in the landscape architecture area. Third, we proposed a legislative amendment plan for the activation of the project model and system of the landscape architectural promotion facility and complex. We have divided the landscape architecture industry into five areas: design, inspection, construction, maintenance and management, material production and distribution. According to the results of the research, it is found that the enterprises in the landscape architecture design sector are accelerating. Landscape architecture construction has been stagnant since 2009. On the other hand, landscape architecture maintenance and management areas are growing rapidly. There is no statistical data in the field of landscape architecture inspection and landscape architecture material production and distribution. Based on the available data, it is estimated that the total amount of sales of landscape architecture industry is about 8 trillion won, the number of businesses is 23,212, and the number of workers is 43,520. The necessity of the landscape architectural promotion facility and complex system is as follows. First, by expanding information exchange through accumulation, it can contribute to strengthening technical capacity and opening up a market. Second, quality of landscape architecture service delivered to consumers can be improved by establishing infrastructure of good quality landscape architecture material production and rational distribution system. Third, small-scale landscape architecture businesses can contribute to job creation by providing opportunities for co-existence. Related cases of promotion facility and complex system were selected and compared. As a result of the review, most systems were constructed in a similar format. The landscape architectural promotion facility and complex system are relatively stricter in criteria designation, and the support contents are insufficient. In the domestic case analysis, we analyzed in detail three cases that corresponded to the landscape architectural promotion facility and complex system. In the case study on the overseas case, we examined and analyzed policy cases in the promotion of landscape architecture industry in Japan, Singapore, USA and China. Through the survey of 75 people in the landscape architecture areas, we rationalized the management plan of the landscape architectural promotion facility and complex. The results of the analysis are as follows: First, workers and experts in landscape architecture recognized the need for policies and projects to promote the landscape architecture industry. Second, the industrial types suitable for the landscape architectural promotion facility were landscape design, landscape maintenance and management, landscape construction industry. Meanwhile the industrial types suitable for landscape architectural promotion complex were landscape trees and landscape facilities production and distribution business. Third, the expected effect of the designation of the landscape architectural facility was 'the increase of the business opportunity through the expansion of the network'. On the other hand, that of the landscape architectural promotion complex was 'the activation of various information sharing'. Fourth, 'the size of the local government landscape architecture industry and the capacity to cultivate' was the most important among the designation criteria of the landscape architectural promotion facility. As for that of the landscape architectural promotion complex, 'feasibility of promotion plan' was the most crucial. Fifth, 'tax benefit and deductible exemption' was considered as a necessary support method for the activation of the landscape architectural promotion facility, and 'maintenance and management fee support' was recognized in the case of the landscape architectural promotion complex. This study proposed a project model of the landscape architectural promotion facility and complex. The difference between landscape architectural promotion facility and complex according to location, size, and number of employees was suggested. Landscape architectural promotion facility is designed to integrate small-scale landscape architecture-oriented businesses such as design, construction, maintenance and management to build up a competitive environment such as information sharing and technical cooperation, and reduce rent and maintenance. The Landscape architectural promotion complex is divided into landscape-trees based business model, landscape architecture facilities based business model, and multi-functional landscape architectural complex business model. Second, the study suggested ways to improve designation criteria and designation procedures. It proposed the revision of laws and ordinances concerning the expansion of the range of landscape architect industry, the establishment of the landscape architectural promotion facility and complex, and the relaxation of the designation requirements for landscape architectural promotion complex. Further, it suggested evaluation checklist and role of each subject according to designation procedure of landscape architectural promotion facility and complex. Third, the study suggested ways to improve support contents as well as short-, midand long-term development directions. It expanded the scope of support for the landscape architectural promotion facility and proposed legislative amendment in order to specify the contents of support for the landscape architectural promotion complex. For this, it proposed a stepwise plan for activate landscape architectural promotion facility and complex policies by dividing into short-term (2017 ~ 2018), mid-term (2019 ~ 2021) and long-term (2022 ~). The results of this study are as follows: First, we can confirm the necessity of improvement of system in promoting landscape architecture industry. The landscape architecture industry is a policy instrument that can solve the health and safety problems of the people and is an industry that has a great effect on job creation. It is also closely related to current government policies such as urban regeneration, New Deal, and maintenance of empty houses. Landscape architects and professional groups also shared the necessity of landscape architecture industry promotion policy. Second, we expect that this study could help policy direction of central government and municipal government by presenting the expected business model of landscape architectural promotion facility and complex. Third, we prepared legislative amendments to enhance the effectiveness of the system.
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