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건축공간연구원|AURI 연구보고서(기본) 2016년 10월

서명 건축물 범죄 안전 디자인 성능에 관한 연구 / Study on Crime Prevention Design Performance for Built Environm ent- Focusing on Development of Crime Prevention Evaluation Criter ia for a Flat or Multiple Dwelling House - / 다세대·다가구 주택의 범죄안전 평가방법을 중심으로
연구책임자명 조영진식별저자 ; 김용국식별저자
연구기관명 건축도시공간연구소
수록지명 연구보고서(기본)
출판년월 2016-10
페이지 시작페이지(1) 총페이지(146)
주제분류 도시
요약1 건축물은 강간?강제추행과 같은 강력범죄의 주요한 발생장소이다. 국내에서는 아파트를 중심으로 한 건축물 범죄예방 환경설계 연구와 제도적 기반이 마련되고 있다. 그러나 2015년 기준 전체 주거용 건축물수의 약 17%를 차지하는 다세대?다가구주택은 범죄로부터 취약한 건축 특성을 갖고 있음에도 범죄예방 환경설계 분야에서 상대적으로 고려되지 못했다. 본 연구는 2010년 이후 건설실적이 꾸준히 증가하고 있는 다세대?다가구주택의 범죄안전 디자인 성능 평가기준을 개발하고, 이의 도입 활성화 방안을 제안하고자 수행되었다. 연구는 크게 세 단계로 구분하여 진행하였다. 첫째, 국내?외 건축물 범죄안전 디자인 관련 정책 및 인증 사례분석을 통해 다세대?다가구주택에 적용 가능한 기준을 종합하였다. 둘째, 현장조사 및 전문가 인터뷰조사를 통해 다세대?다가구주택에 적합한 범죄안전 디자인 평가기준을 선정하였다. 셋째, 전문가 설문에 의한 AHP를 활용해 평가기준별 가중치를 산정하였다. 넷째, 사례적용을 통해 최종 다세대?다가구주택 범죄안전 디자인 평가기준을 도출하였다. 다섯째, 다세대?다가구주택 범죄안전 디자인 도입 활성화 방안을 공공부문과 민간부문으로 구분해 제안하였다. 최근 전 세계적으로 범죄예방환경설계에 인식수준이 높아지면서 건축물의 우수한 범죄예방 디자인과 방범설비에 대한 정책 및 제도가 확장하고 있다. 본 연구에서는 영국 SBD(Secured by Design), 일본 방범우량맨션제도, 우리나라의 한국셉테드학회 셉테드 인증, 서울시 범죄예방 우수건물 인증 등 4개 사례를 분석의 대상으로 삼았다. 경찰조직이 주도적으로 추진 중인 영국 SBD Homes 인증 프로그램은 크게 건축설계 부문, 방범설비부문, 기타 부문으로 구분되어 있다. 국가통합인증제도인 일본의 방범우량맨션제도는 인증기준을 필수사항과 장려사항으로 구분되며 각 사항은 주택의 공용부분과 전용부분에 대한 인증항목을 제시하고 있다. 한국셉테드학회 산하 인증위원회에서 '범죄예방환경설계 인증에 관한 규정 및 인증 매뉴얼'에 따라 심사 평가가 이루어지는 셉테드 인증항목은 크게 공적공간, 반공적공간, 반사적공간, 공통설비기준, 특화전략 및 디자인 5가지 영역으로 구분되어 있다. 서울시가 침입범죄로부터 안전한 건축도시 환경을 조성하기 위해 도입한 범죄예방 우수건물 인증제도의 인증항목은 크게 외부환경, 건축물, 방범시설, 유지관리 및 주민활동으로 구분된다. 다세대?다가구주택 범죄안전 디자인 성능 평가기준 선정과정은 크게 3단계로 구분된다. 첫째, 2장에서 분석한 네 개의 국내?외 범죄안전 디자인 성능 인증기준 가운데 세 개이상에 포함된 항목들을 공용공간과 전용공간으로 구분해 종합하였다. 둘째, 현장조사 및 전문가 설문조사를 통해 다세대?다가구주택에 적합한 범죄안전 디자인 성능 평가기준을 도출한 후 AHP를 활용해 기준항목별 가중치를 산정하였다. 셋째, 서울시 구로구 가리봉동지역 다세대?다가구주택을 대상으로 한 사례적용을 통해 보완된 최종 다세대?다가구주택 범죄안전 디자인 성능 평가기준을 도출하였다. 다세대?다가구주택의 범죄안전 디자인 활성화 방안은 크게 공공주도 시범사업 시행 및 유관사업 연계, 민간 참여 유도를 위한 제도 정비 및 홍보로 구분해 제안하였다. 공공 측면에서는 범죄예방사업이 시급한 지역을 대상으로 시범사업을 추진하기 위한 제도 개선방안, LH 집주인 리모델링 임대사업, 주거취약계층 지원사업, 도시재생사업 등 중앙부처 및 지자체 유관사업과의 연계방안을 제시하였다. 그리고 공동주택의 범죄안전 디자인 성능 강화를 위한 공동주택성능등급제도 개선방안을 제시하였다. 민간 측면에서는 범죄발생위험지역 내 다세대?다가구주택의 범죄안전 디자인 기준 적용 의무화를 위한 법령 개선방안, 행정적?재정적 인센티브제도 운영방안, 우수 건축물 시상제도 운영방안, 공동주택성능등급 표시제도의 방범안전 콘텐츠 강화방안을 제시하였다. 본 연구는 국내?외 건축물 범죄예방환경설계 정책사례 분석, 건축?도시?CPTED 분야 전문가를 대상으로 한 인터뷰 및 설문조사, 그리고 다세대?다가구주택 밀집지역 현장조사 및 평가 등의 과정을 거쳐 객관적인 다세대?다가구주택 범죄안전 디자인 성능 평가기준을 개발하고, 다세대?다가구주택 범죄안전 디자인 성능 개선사업의 실효성 확보를 위해 공공주도 시범사업 및 유관사업과의 연계방안, 민간참여 활성화 방안을 제안하였다는 의의를 갖는다. 본 연구를 통한 기대효과는 다음과 같다. 첫째, 중앙부처 차원에서는 향후 건축물 범죄예방 관련 법령 및 기준 제?개정의 근거로 활용할 수 있다. 둘째, 지자체에서는 건축물 범죄예방 관련 조례 정비와 중앙부처 및 공공기관 유관정책과의 연계를 통한 예산확보 근거로 활용할 수 있다. 셋째, 민간 차원에서는 다세대?다가구주택 범죄안전 디자인 및 방범설비 적용을 통해 거주자의 안전성 강화, 부동산 가치 및 임대율 상승, 행정적?재정적 지원 확보 등의 효과를 얻을 것으로 기대한다. 본 연구를 토대로 향후 다세대?다가구주택 범죄예방 관련 법령 및 기준 정비 연구, 다세대?다가구주택 유형별 범죄안전 디자인 매뉴얼 개발 연구, 다세대?다가구주택 건축 인?허가과정에서의 범죄예방환경설계 적용방안 연구, 다세대?다가구주택 범죄예방환경설계 사업의 성과측정 연구 등이 추가적으로 진행될 필요성이 있겠다.
요약2 Built environment is considered to have major places susceptible to violent crimes such as rape or forced indecent act. To deal with such criminal acts, relevant research and institutional framework for the prevention of potential crime on Built environment has been under preparation domestically focused on apartment. While a flat or multiple dwelling house forming 17% of the total of residential structures as of 2015 is prone to crime in its nature of architectural feature, those have been subject to low consideration in the field of crime prevention environmental design in comparison. This study is carried out to develop performance evaluation criteria of crime prevention design on a flat or multiple dwelling house steadily increasing in construction since 2010, and seeks to suggest activated application of the criteria. This study has been proceeded focused into 3 stages. First, most of available criteria applicable to a flat or multiple dwelling house have been brought up together through domestic and foreign case analyses of policy and authorization associated with crime prevention design of buildings. Second, evaluation criteria of crime prevention design fit for a flat or multiple dwelling house has been selected through site examination and expert interviews. Third, weight value for each evaluation criteria has been calculated applying AHP analysis on expert questionnaire. Forth, final evaluation criteria of crime prevention design has been established through case application. Fifth, scheme to activate the application of crime prevention design on a flat or multiple dwelling house is proposed for public sector and commercial sector respectively. With recent growing of awareness level on crime prevention environmental design around countries in the world, the application of policies and institutional arrangements boosting crime prevention design and security alarm system have been extended. This study covered 4 cases of British SBD (Secured by Design), Quality Security Mansion System of Japan, CPTED Authorization by Korea CPTED Society and Outstanding Crime Prevention Building Authorization by City Government of Seoul. British SBD Homes Authorization Program initiated by police organization is primarily comprised of Architecture Design, Security System and more for other areas. Quality Security Mansion System of Japan, Integrated National Certification System, distinguishes mandatories and recommendations for certification, and individual requirement of which lays out certification items for common use and exclusive spaces in separation. The CPTED authorization items, applied for the evaluation depending on 'Regulation and Manual for Crime Prevention Environmental Design Authorization' governed by Authorization Committee under Korea CPTED Society, are consisted of 5 evaluation areas covering common use space, half-common user space, half-private space, common facility criteria, specialization strategy and design. The authorization items prepared by Seoul City to be applied for outstanding crime prevention building authorization to foster secure architectural city environment against criminal invasion are consisted of external environment, architectural structure, crime prevention facility, operation & maintenance and residential activities. The selection process of crime prevention design performance evaluation criteria is following 3 stages. First, the items contained in 3 or more categories out of the 4 domestic and foreign crime prevention design performance evaluation criteria are selected in separation for common use space and exclusive use space. Second, crime prevention design performance evaluation criteria has been drawn up through field survey and expert questionnaire, which is applied to calculate weight value for each evaluation item depending on AHP. Third, crime prevention design performance evaluation criteria has been finalized after adjustment incorporating the experiences of applying exiting criteria into the multiple dwelling house located in Garibong-dong, Kuro-gu of Seoul. The activation plan of applying crime prevention design is suggested in separation for publicly led pilot project and associated project, and regulatory reorganization and promotion to encourage private sector participation. Out of public sector perspective, networking strategy to associate central government controlled projects and local government controlled projects to facilitate pilot project focused on priority area for crime prevention is suggested, which would involve regulatory reorganization, leasing project for remodelling LH dwelling, supporting project for dwelling poor class and urban restoration project. Furthermore, quality class system of multiple dwelling house is presented to reinforce design performance for crime prevention of multiple dwelling house. Out of private sector perspective, various systematic arrangements to apply crime prevention design criteria for multiple dwelling house located in the area prone to crime are proposed, which would involve improvement of legislation for mandatory application of the criteria, incentive mechanisms on administrative and financial terms, excellence housing award and reinforcement of security contents contained in the quality class system of multiple dwelling house. This study should have significance in the development of objective criteria to evaluate crime prevention design performance through domestic and foreign policy effectiveness analysis on crime prevention environmental design, interview and survey on experts in architecture, urban and CTPED, and particularly through field survey and assessment on concentrated area. In addition, the practical suggestions of networking strategy to associate public project and associated ones and activation plan to facilitate private sector participation to secure practical effectiveness in implementing the design improvement project for crime prevention. Natural benefits from this study would come as follows. First, The result and suggestions would be considered out of central government as background to improve relevant law and regulations associated with building crime prevention. Second, the result of this study would be contributable to local government in terms of reasonable background for ordnance reorganization and securing required budget to implement the policy to connect central and local projects. Third, private sector would expect improvement of sense of security, increase in estate value and rental rate and accessibility to administrative and financial support from adopting crime prevention design and improved security systems. This study identified the necessity of further research such as study on maintenance of law and regulations on crime prevention for multiple dwelling house, development of design manual of crime prevention for each type of multiple dwelling house, application of crime prevention environmental design in the licensing process of multiple dwelling house construction and performance analysis of crime prevention environmental design projects.
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