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건축공간연구원|AURI 연구보고서(정책) 2015년 12월

서명 국가 교육훈련시설 활용 활성화를 위한 현황조사 연구 / A Study of Current Status of National Institutes for Education and Training Focused on Revitalization
연구책임자명 이상민식별저자 ; 차주영
연구기관명 건축도시공간연구소
수록지명 연구보고서(정책)
출판년월 2015-12
페이지 시작페이지(1) 총페이지(188)
주제분류 도시 / 계획및설계
주제어 국유재산 ; 교육훈련시설 ; 현황조사 ; 활용활성화 ; national property ; institute for education and training ; current status investigation ; revitalization
요약1 본 연구는 국유재산의 효율적 활용 및 자산 가치 향상을 위하여 부처별로 조성, 운영·관리?하고 있는 국가 교육훈련시설의 시설 및 운영현황을 파악, 향후 시설의 활용 활성화를 위한 기본방향을 모색하고자 진행되었다. 여기서 교육훈련시설이란 공무원교육훈련법 제4조에 의해 설치된 것으로, 현재 국내에 총33개의 국가 교육훈련시설이 있으며, 본 연구에서는 이러한 33개 시설 중 독립기관으로 운영되는 25개 교육훈련시설에 대해 건축물대장과 기관 홈페이지 등을 검색하여 시설 및 운영현황을 파악하였다. 또한 교육훈련시설의 효율적 활용을 위해 국내의 관련 사례를 살펴보았다. 지방이전 기관의 경우에는 지역사회와의 상생을 위하여 시설 및 프로그램개방 확대 등 다양한 방안을 모색하고 있으며, 각 교육훈련기관 간에는 교육 과정, 시설, 강사 등을 공유하는 협력체계 구축하고 있는 것으로 파악되었다. 군 복지시설의 경우에는 시설이 다양하고 시설의 규모 및 소속에 따라 관리 및 운영주체가 다르므로 이를 통합관리하기 위해 국군복지포털(www.welfare.mil.kr), 해군복지포털(welfare.navy.mil.kr) 등과 같은 시스템을 구축하여 운영하고 있다. 이외에도 양평군 코바코연수원을 포함하는 남한강 예술특구 조성 방안과 같이 지역의 활성화와 연계하여 연수원의 시설 및 기능을 재편하는 사례도 살펴보았다. 해외 관련 정책 및 제도 운영사례를 살펴보았다. 일본은 버블 붕괴 후어려운 시대적 상황 속에서 공공자산의 효율적 활용 및 유지·관리방안을 마련하기 위해 공공자산전략을 도입하였다. 또한 일본 총무성에서는 2009년에서 2010년까지 국가 소유의 121개 연수시설에 대해 시설의 물리적 현황, 프로그램 운영현황, 그리고 시설 이용현황에 대한 종합적 전수조사를 실시, 이를 바탕으로 연수시설의 폐지 및 축소, 효율적인 연수 시행, 적절한 연수시설 운영등 연수시설 활용에 대한 방침을 마련하였다. 한편 영국은 1990년대부터 정부소유 부동산의 효율적 관리에 대한 필요성이 대두되었으며, 정부소유 부동산에 대한 전반적인 평가 및 부동산 관리에 대한 구체적인 전략 마련을 위해 2000년대 중반 '하이 퍼포먼스 자산 프로그램 (High Performing Property Initiative, HPP)'정책을 실시하고, 이에 따라 2010년'정부자산관리((Government's Estate Strategy) 전략'을 도입, 운영하였다. 이러한 국내 현황 및 관련 사례를 바탕으로 본 연구의 결론에서는 국가교육훈련시설 활용 활성화를 위해 목적과 기본방향을 제안하였다. 국가 교육훈련시설은 국가공무원의 교육훈련을 목적으로 조성, 운영되는 시설로서 시설고유의 기능 및 조성 목적을 유지하는 것이 가장 중요하므로, 무엇보다도 이를 전제로 시설의 활용도를 높이고 활성화시킬 수 있는 방안이 마련되어야 한다. 따라서 국가 교육훈련시설 활용 활성화의 목적으로 ①전문 교육훈련시설로서 기능 강화와 ②지역의 중요한 공공건축물로서 지역사회와의 상생 발전을 제시하였다. 이를 위해 교육시설의 전문성있는 프로그램 개발 및 다양화, 효율적 시설 운영, 유관기관 간의 네트워크 구축, 지역사회와 협력체계 형성 등을 기본방향으로 설정하였으며, 구체적인 추진과제로서 교육훈련시설에 대한 정확한 현황 및 운영 실태조사, 관련 제도 개선 및 통합관리시스템 구축 등의 교육훈련시설 활성화를 위한 기반 구축, 지역사회와 협력적 운영방안 마련 등을 제안하였고, 중장기적으로는 국가 교육훈련시설 등의 활용계획 수립 및 신규 시설의 통합운영을 위한 국가 교육훈련시설 단지 조성을 강조하였다.
요약2 The study aims to investigate the current status of national institutes for education and training, which are in operation under the management of separate ministries and agencies of the government, and explore future directions towards revitalizing the institutes so as to contribute to an effective use and enhanced asset value of state-owned properties. National institutes for education and training in the study refers to those established under Article IV of the Act on Education and Training for Government Officials, which totals 33 in number at the moment. For the research, the study has selected 25 of them that are run as independent organization and tried to identify the current status of the facilities along with the operation by investigating the building registers and the web-pages. The study has examined relevant cases at home as well in order to find out how to effectively use the institutes. According to the findings, first of all, as to the cases where the buildings are left behind after the relocation of the institutes in question to other regions, a variety of measures are being taken such as opening of the facilities and programs to the local community as a means for co-existence with the local community. Additionally, a collaborative system has been formulated among institutes for education and training through the sharing of training courses, facilities and instructors. As to military welfare institutions, they are various, and the operating bodies are different depending on size and affiliation. Taking this into account, the government has established certain systems such as the Portal for Military Welfare (www.welfare.mil.kr) and the Portal for Navy Welfare (welfare.navy.mil.kr) for the operation in order to manage the institutions in an integrated manner. In another case, both the facilities and the functions of the training institutions are reorganized in connection with the measures for the revitalization of the local community, as seen in the formulation of the Namhan-gang Special Arts District within which the KOBACO Training Institute of Yangpyung-gun County is included. In addition to the studies on domestic cases above, the study has examined related policies and institutions overseas. The findings are as follows; first, Japan introduced strategies for public properties in order to prepare measures to effectively use and maintain public properties. Through this, the nation tried to overcome the hard times after the collapse of the asset price bubbles. Furthermore, the Ministry of Internal Affairs and Communications of Japan conducted a comprehensive investigation on the entire state-owned training institutes from 2009 to 2010, which totaled 121 in number; it examined the physical state of the institutes, the programs they offer and the use. Based on the findings, the country could prepare policies for the use of the training institutes which included such guidelines as those on closure and downsizing, effective implementation of the training and proper methods for the operation. In the Great Britain, the need for an effective management of state-owned properties arose in the 1990's. In order to prepare concrete strategies for an overall assessment and management of government-owned properties, the country implemented the High Performing Property Initiative in mid-2000, and accordingly introduced and ran the Government's Estate Strategy in 2010. Based on the examination on the current status of national institutes for education and training at home, and the findings from the studies on the cases abroad, the study concludes the research with suggestions on the objectives and future directions needed to be taken to revitalize these institutes. What is most important for national institutes for education and training is to maintain the unique function and the purpose of the institute since they are constructed and run for the education and training for governmental officials. In this sense, measures need to be provided that could increase the use of the institutes while revitalizing the facilities. In conclusion, the goals that should be pursued through the revitalization of national institutes for education and training include first, strengthening the function as specialized institutes for education and training, and second, realizing co-prosperity with the local community with the facilities being public architectures valuable for the community. To serve the purpose, the study sets forth the following measures as directions towards revitalizing the institutes: to intensify specialties of the institutes and develop a variety of programs to offer, to ensure an effective operation by sharing and opening the facilities to the public, to establish networks with organizations of relevance, and to build a collaborative system with the local communities. Lastly, the study presents specific measures for the promotion as follows; to investigate the current status of the institutes including examination on how they are used, to prepare the foundation needed to revitalize the institutes such as betterment of the systems related and establishment of a system for an integrated management, to prepare measures to induce an effective operation of the institutes, and ,as midto long-term measure, to create a campus of education and training for public officials.
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