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건축공간연구원|AURI 연구보고서(정책) 2013년 5월

서명 지역활성화를 위한 지방하천 정비사업 개선방향 연구 / The Improvement of System on Provincial River Renewal Project by Urban Revitalization
연구책임자명 차주영식별저자 ; 이상민식별저자
연구기관명 건축도시공간연구소
수록지명 연구보고서(정책)
출판년월 2013-05
페이지 시작페이지(1) 총페이지(130)
주제분류 도시 / 계획및설계
주제어 하천정비 ; 지방하천 정비사업 ; 지역활성화 ; 도시재생 ; River maintenance ; Provincial river renewal project ; Urban revitalization ; Urban regeneration
요약1 근대 이후 우리나라 하천은 치수와 이수 등 기능 위주로 관리되어 왔으나 최근 하천은 도시민의 여가공간으로서는 물론이고, 지역의 경제를 활성화할 수 있는 주요한 수단으로서 주목받고 있다. 특히 하천은 새로운 도시성장의 동력으로 지역여건에 따라 수변주거공간, 친수형 문화업무공간, 건강여가공간 등 도시재생의 거점으로 재활용되는 사례가 증가하고 있다. 이와 더불어 하천을 시민들이 즐겨 이용하는 휴식공간으로 인식하면서 하천변에 생태공원을 조성하거나 자전거 도로를 조성하여 이용하는 등 다양한 사업들이 추진 중에 있다. 대표적으로 국가차원에서 시행되던 기존의 하천 관련 사업이 '수해상습지 개선사업', '수계치수사업', '하도개선사업'등과 같이 방재에 초점을 맞추어온데 비해, 2008년 이후 '생태하천 조성사업', '물 순환형 하천정비사업', '고향의강 정비사업'이 추가 시행된 것을 들 수 있으며, 이는 하천을 일상생활공간으로 인식하기 시작하였음을 반증하는 것이라 할 수 있다. 하천이 시민들의 생활공간으로 재탄생하기 위해서는 도시 내 시민들의 접근이 용이한 하천을 중심으로 도시공간의 맥락 속에서 하천의 이용을 극대화할 수 있는 종합적인 계획의 수립과 다양한 사업을 연계하여 추진할 수 있는 사업수행체계 마련이 필요하다. 그러나 아직까지 도시의 종합적인 맥락에서 하천과 도시의 제반 여건을 연계하여 지역의 활성화 관점에서 하천을 다룬 사례는 많지 않은 실정이다. 특히 지역의 활성화 또는 재생 측면에서 도시와 하천을 종합적으로 고려할 수 있는 계획체계와 실행체계가 갖추어져 있지 않은 상황이다. 이에 본 연구에서는 지역활성화 측면에서 기존 지방하천 정비사업의 한계점 도출하고, 지방하천 정비사업과 도시재생사업과의 연계를 위한 개선방안 제시하고자 하였다. 본 연구는 총 4개의 장으로 구성된다. 제1장 서론에서는 연구의 배경과 목적, 연구의 공간적 범위와 내용적 범위를 규정하고 선행연구를 검토하였다. 제2장에서는 도시재생사업 및 하천정비사업 관련 법제도를 검토 하였다. 이를 위하여 도시재생 관련 법제도와 도시재생 및 정비 사업 추진체계에 대해 검토하였고, 지방하천 정비사업 관련 법제도 및 지침에 대해 검토하였다. 이를 토대로 도시재생사업과 하천정비사업의 연계는 현행 법제도 및 지침 상에서는 한계가 있다는 것을 도출하였으며, 대안으로 일본의「강 마을만들기」제도를 조사하고, 이 제도에 기반한 일본의 사례들에 대해서 소개하였다. 제3장에서는 현행 지방하천 정비사업의 추진체계 및 영남지역의 지방하천사업 추진 현황에 대해 조사하였다. 제4장은 제2장과 제3장을 토대로 지방하천 정비사업의 문제점을 정리하고, 이를 바탕으로 지방하천 정비사업과 도시재생 사업과의 연계를 위한 개선방향과 실행전략을 제시하였다. 현행 지방하천 정비사업은 관련 법제도 및 지침상에 하천 본래의 기능인 방재에 치중하는 내용만을 제시하고 있어 도시재생사업과의 연계를 위한 수단을 제공하지 못하고 있다. 이는 도시재생사업 관련 법제도 역시 마찬가지로 하천을 단순히 도시의 기반시설의 하나로 분류하고, 그중에서도 방재시설로 정의하여 하천정비사업과 도시재생사업의 연계를 통한 지역활성화 가능성을 배제하는 것이라 할 수 있다. 본 연구에서는 앞서 정리한 문제점을 바탕으로 지방하천 정비사업과 도시재생사업과의 연계를 위한 개선방향으로 첫째, 지방하천 정비사업과 도시재생 및 정비사업 시기를 일원화할 필요성을 제시하였으며, 이를 위해 지자체의 의견을 반영한 중앙정부 사업 지원시기를 조정할 것을 제안하였다. 둘째, 도시공간을 종합적으로 검토하고, 관련 사업의 원활한 조정을 위해서는 하천기본계획과 도시개발 및 정비계획 등의 내용이 상호 연계되어야 함을 제시하였으며, 이를 위해 도시관련 계획 내에 하천정비사업 내용을 포함시키고 하천기본계획 수립 시 도시재정비위원회 또는 도시계획위원회의 자문을 거칠 것을 제안하였다. 이를 위한 실행전략으로 첫째, 도시재생계획 내에 하천정비사업 시행방안을 포함할 것을 제시하였다. 지역의 활성화를 위해 도시재생계획 내에서 하천정비사업이 추진되는 것이 바람직하며, 이를 위해 도시재생사업과 하천정비사업의 계획 단계별 연계 방안을 제시하였다. 둘째, 시범사업을 활용한 도시재생활성화계회과 하천정비사업을 연계하는 방안을 제시하였다. 이는 기존의 시범사업을 활용함으로서 사업수행에 대한 예산을 보다 수월하게 확보할 수 있고, 사업 프로세스 역시 시범사업의 일부로 진행하기 때문에 기존의 절차를 따르면 된다는 이점이 있다. 셋째, 지방하천 정비사업 관련 법령 및 지침의 개정방안으로 「도시·군 계획시설의 결정·구조 및 설치기준에 관한 규칙」개정 내용에 준하여 하천기본계획 수립 시 하천구역 주변지역에 대한 도시재생계획과의 연계방안에 대한 내용을 추가하고, 하천정비기본계획 내에서 공간환경계획과 수환경계획을 포함한 하천환경관리에 대한 기본 방향을 설정하도록 하고, 나아가 지방하천정비사업 세부집행지침의 개정 방안을 제시하였다. 본 연구는 지방하천 정비사업의 추진현황에 대한 검토를 바탕으로 하천과 도시를 종합적으로 고려하여 사업을 연계시킬 필요가 있다는 전제에서 출발하여 이를 위한 개선방향을 제시하는데 의의를 두고자 하였다. 이를 위해 하천정비사업과 도시재생관련 사업과의 연계가 부족한 현행 법제도 및 지침을 보완할 수 있는 실천전략을 제시함으로써 장기적으로 하천정비사업과 도시재생사업의 연계를 이루어질 수 있으리라 기대한다.
요약2 Since modern age river was maintained mainly with physical function as flood-control and irrigation. However river is recognized as important measure as not only economic development of cities but also leasure space of citizen. Especially, latest river is reutilized by means of new urban growth motivity with urban regeneration base of waterfront space in housing, cultural affairs and healthy leisure according to regional condition. Also, various projects such as construction river ecological park and bike path are in the process based on the recognition that river is leisure and relaxation space for citizen. Representatively, previous river renewal projects that were conducted by the government focused on disaster prevention work that were named 'Improvement of areas prone to floods project', 'Water system maintenance project' and 'Stream channel improvement project', but 'River disaster prevention project', 'Construction ecological park project', 'Water-circulating river maintenance project' and 'Hometown river maintenance project' in force supplementally since the year 2008. This is a disproof that river become accepted as everyday living space. A business performance system that could maximize the river usage in context of urban space is essential to rebirth river for living space of citizen around river where the citizens are easy to access. However, there is a little cases that are approached from regeneration point of view in connection overall condition of river with urban in the urban context, and comprehensive approaches are insufficient in terms of regional revitalization and regeneration. Therefore, this research draws out the limitations of previous river maintenance business, and proposes improvement direction to connect provincial river maintenance business with urban regeneration business. The research contains four chapters. Introduction, the first chapter, suggests a research background and purpose, a spatial and textual scope of the research, and difference between the research and advanced researches by examination. The second chapter investigates legal system of urban regeneration business and river maintenance business. To do that, the research examines propulsion system of urban regeneration and maintenance business based on the legal system of urban regeneration, and reviews legal system and guidelines related with river maintenance business. Accordingly, the research draws out that there are limitations in existing legal system and guidelines to connect urban regeneration business with river maintenance business. As an alternative plan, the research examines 「Build up river tow n」 scheme in Japan, and introduces a lot of cases that based on the scheme. The third chapter investigates implement systems of current river maintenance business, and present situation of project promotion in Yeongnam area. To do that, the research analyzes in context of implement system and guidelines by river maintenance business types. The forth chapter arranges problems of provincial river maintenance business based on the second and third chapter, and draws out improvement method and implementation strategies to connect provincial river maintenance business to urban regeneration business. Since the present provincial river maintenance business only focuses on prevention of disasters that are original function of river in related legal system and guidelines, it cannot provide measure to connect urban regeneration business. This is similar with legal system of urban regeneration business that classifies river as one of prevention infrastructure in a city, so it cannot provide measure for urban revitalization in terms of connection with river maintenance business and urban regeneration business. The research draws out improvement directions to connect provincial river maintenance business with urban regeneration business based on the analysed problems. The first direction suggests an unification the period of provincial river renewal project and urban regeneration project. To do that, the research proposes an adjustment of the time of the central government aid projects on reflecting opinions of local governments. The second, the research suggests a mutual cooperation of river general plan and urban development plan and maintenance plan to review urban space comprehensively, and to modify related businesses. To do that, it is needed to include the contents of river maintenance business in urban planning legal system or guidelines, and add a consultation process by urban renewal board or urban planning board at establishment of river general plan. The research suggests following action strategies. At first, urban regeneration master plan covers an execution plan of river maintenance business. It is desirable that river maintenance business is carried out on urban regeneration master plan for urban revitalization, so the research suggests a method to connect urban regeneration business with river maintenance business in needed planning steps. Secondly, the research suggests a connection urban regeneration master plan with river maintenance business by applying a pilot project. It makes easy to get government budget for business performance by utilizing existing pilot projects. In addition, there is an advantage that business process simply complies with existing procedure because the business is incorporated in a part of the pilot projects. At last, the research suggests to add a cooperation method of urban regeneration master plan about surrounding area of river space when river general plan is established. The method conforms to the amendment content of 「Enforcement rule of determination?organization and standard of establishment of city?county planned facilities」 as revision of legal system and guidelines of provincial river maintenance business. Also, the research suggests a creating regulation of a basic direction for river circumstance management that contains spatial environment plan and water environment plan in river maintenance master plan, and revision detailed execution guidelines of provincial river maintenance business. The study regards it meaningful to suggest improvement directions that connection river renewal project with urban regeneration project is necessity in a synthetic consideration of urban and river based on the examination of provincial river renewal project enforcement situation. This anticipates to connect river maintenance business with urban regeneration business in the long term by suggesting practical strategies that could supplement current insufficient legal system and guidelines.
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