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한국문화공간건축학회|논문집 2012년 6월

논문명 도시적 맥락 분석을 통한 도시이미지 인지 실태 연구 / A Study on the Cognition of City Image by Urban Context Analysis
저자명 서정렬식별저자
발행사 한국문화공간건축학회
수록사항 한국문화공간건축학회 논문집, 통권 제38호 (2012-06)
페이지 시작페이지(23) 총페이지(10)
ISSN 1738818X
주제분류 계획및설계 / 도시
주제어 도시이미지 ; 스카이라인 ; 랜드마크 ; 인지 ; 도시 디자인 ; Urban Image ; Skyline ; Landmark ; Perception ; Urban Design
요약2 Most cities are putting forth individuals urban images to distinguish themselves from their near cities. The purpose of this study is to analysis of actual condition on the perception of urban image through urban contexts, focused on Seoul Metropolitan Case by survey of skyline and landmark. The results of this research are as follows: following the survey, the best favorite landscape are N seoul tower(N서울타워), 63Building(63빌딩), Trade center(무역센터), Soonglemoon(숭례문), Han River's bridge(한강다리). Specially historical characteristics were deduced as major elements of the urban images in Seoul. And it was also shown that the urban images have influence on the some places and buildings, like as a Bukchon(북촌) and I-Park(아이파크), Tower Palace(타워팰리스). By this results, a urban image could be analyzed in more detail point of view. Not only spatial elements but also non-spatial elements have important influence with the establishment of a total urban image. Therefore, the emphasis on urban image planning using non-spatial elements is requested in follow-up studies.
소장처 한국문화공간건축학회
언어 한국어
분석서지
도시설계 > 도시설계 > 도시이미지

본 연구는 도시이미지가 궁극적으로 도시의 경쟁력을 결정한다는 측면에서 도시이미지의 인지에 영향을 미치는 구성요소 가운데 서울시의 스카이라인과 랜드마크에 대한 인지 실태를 분석하고자 하였다. 또한 이를 통해 서울시의 도시이미지를 파악해보고자 하였다. 수도권의 도시계획관련학과 학생들을 대상으로 서울시 도시 이미지로서의 스카이라인과 선호 랜드마크에 대한 조사 및 인지 실태를 분석하였다. 분석 결과 랜드마크로 선호된 곳은 서울시내 총 31개 건물과 장소로 나타났으며 강북지역이 강남지역에 비해 약 2배 정도 선호 랜드마크가 많았다.
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