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한국실내디자인학회|논문집 2011년 2월

논문명 미래사회에 대응하는 학교건축 계획방향에 대한 기초연구 / A Study for Architectural Planning of the School Corresponding to the Future Society - Focus on the Elementary school, Middle school and High school facilities - / 초·중·고등학교 시설을 중심으로
저자명 송병준식별저자 ; 주범
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, v.20 n.1(통권 84호) (2011-02)
페이지 시작페이지(190) 총페이지(9)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 미래학교 ; 학교건축계획 ; 교육과정 ; 유비쿼터스 ; 친환경학교 ; 복합화 시설 ; School of future ; School Design ; Curriculum ; Ubiquitous ; Eco school ; Complex facilities
요약2 The purpose of this research is to suggest the direction of the school planning for the future that could respond actively to fast-changing circumstances of the times. The specific purpose is as follows. First, this research creates the education spatial model for the future that could prepare the education for globalization, informationization, liberalization and suggests the direction of the school planning that would correspond to the revised curriculum in 2009. Based on the research findings, establish the fundamental architectural planning guidelines and provide a blueprint of the advanced school for the future. Second, this research suggests diverse layout method of the school building blocks for the future. Key factors, which are method of teaching, planning for eco-school, planning for ubiquitous computing environment, planning of mixed-use school facilities that would give direction of the school planning for the future are determined through theoretical consideration about the social structure, direction of education for the future and case study. Based on these keys factors, this research suggests directions of the school planning for the future.
소장처 한국실내디자인학회
언어 한국어
분석서지
건축계획 및 설계 > 비주거건축 계획 > 교육시설 계획 > 기타

이 연구는 2009년 개정된 교육과정에 따라 이에 부합되는 미래형 교육공간 모델을 제시하는데 목적을 두고 있다. 연구방법으로는 미래사회와 교육의 특성을 살펴보고 국외 사례분석을 실시하여 미래형 학교의 계획방향을 도출하고 있다. 구체적인 미래형 학교의 결정요인으로는 교과운영계획, 친환경학교 조성, 유비쿼터스 기술 적용, 학교시설 복합화가 있으며 각 요인별 해당 공간의 구성, 특징, 평가항목, 물리적 계획기준 등을 제시하고 있다.
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