건축도시공간연구소

Architecture & Urban Research Institute

pdf원문보기 에러 해결방법 바로가기



문헌홈 > 연구논문 > 상세

[원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트] 미리보기 인용

한국주거환경학회|논문집 <주거환경> 2010년 6월

논문명 컨조인트 분석기법을 이용한 공동주택 옥외공간의 선호도분석을 통한 표적시장 선정 / Using Conjoint Analysis on the Market Segmentation about the People's Preference of the Outdoor Space in Multi-Family Housing - Comparative Analysis on Metropolitan Region and Regional Region - / 수도권 · 비수도권 대상으로 비교분석
저자명 황규성 ; 이찬호
발행사 한국주거환경학회
수록사항 한국주거환경학회 논문집 <주거환경>, v.8 n.1(통권 13호) (2010-06)
페이지 시작페이지(101) 총페이지(15)
ISSN 17380316
주제분류 도시
주제어 공동주택 ; 옥외공간 ; 컨조인트분석 ; 표적시장 ; Multi-Family Housing ; Outdoor Spaces ; Conjoint Analysis ; Market Segmentation
요약2 The purpose of this study is to find the preferred properties of potential users for the outdoor space of the multi-family housing complex and to select the target market through market segmentation. we’ve conducted conjoint analysis to compare metropolitan region and regional region. There are 4 attributes for outdoor spaces communication space, Well-being space, cultural space and childcare and educational space. Each attributes are divided into 3 levels so there are a total of 12 levels. For above 12 items, we’ve composed of a combination of a total of 11 outdoor space (including 2 holdout cards) by using the orthogonal array. The respondents have indicated the priority of each combination from 1 (most preferred combination) through 11(least preferred combination). The survey result will calculate the importance of property and the benefit value of property level by using conjoint analysis technique to find out which properties the potential user of the outdoor space of the multi-family housing complex will emphasize and select. Then will conduct the market segmentation by correlating the statistical properties by non-hierarchical cluster analysis. Thus, select the type of outdoor space for each target market according to the characteristics of their type. The subdivided target market divided into three kinds by considering the demographic variables. We’ve used SPSS 12.0 as statistical package. This study has identified the need and the preference of metropolitan region and regional region for the outdoor space and has derived the utility value of outdoor space and has selected the target market. In addition, we’ve surveyed and analyzed the preference of the outdoor space from the multi-family housing buyers so this can be used as a data for planning and designing the outdoor space when establishing a differentiated strategy for apartments, which meets a rational and logical basis to fulfill its need.
소장처 한국주거환경학회
언어 한국어
■ 추천문헌 (이 문헌과 같이 본 문헌)
한국적 도시설계 패러다임에 관한 연구
권영상 ; 엄운진 - 연구보고서(기본) : 2008 n.2 (200902)
신도시 근린주구 계획에 따른 생활권 시설 보행자 이용행태 분석
정성원(Jung Sung-Won) ; 여홍구(Yuh Hong-Koo) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.03 (201003)
공동주택단지 공유시설의 개발방향 및 배치유형에 관한 연구
이영석 - 도시설계(한국도시설계학회지) : v.10 n.1(통권 제34호) (200903)
보육시설 평면사례분석을 통한 시설규모별 소요실 및 면적특성 분석
박정아 ; 최목화 ; 김영애 - 한국주거학회논문집 : v.22 n.1 (201102)
일본 장애아 요육시설의 설치 및 이용현황의 특성에 관한 연구
최희원 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.19 n.6(통권 83호) (201012)
지속가능한 의료시설 계획을 위한 평가방법 개발
임영환(Lim Yeong-Hwan) ; 유연수(Yoo Yeon-Soo) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.08 (201008)
사회통합형 공동주택 개발을 위한 공유공간의 디자인요소 연구
박정은(Park Jung-Eun) ; 이효원(Lee Hyo-Won) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.06 (201006)
여가행태를 고려한 주거단지의 외부공간 계획기법에 관한 연구
서지은 - 한국주거환경학회 논문집 <주거환경> : v.8 n.1(통권 13호) (201006)
도시형 생활주택의 계획특성 연구
유해연(Yoo Hae-Yeon) ; 심우갑(Shim Woo-Gab) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.05 (201005)
[논문] 공동주택 구매결정요인 분석에 관한 연구
김명섭 ; 여홍구 - 국토계획 : v.44 n.3(통권 170호) (200906)