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대한건축학회|대한건축학회논문집 구조계 2008년 5월

논문명 횡 하중을 받는 PT 플랫 플레이트 내부 접합부의 구조성능에 관한 실험적 연구 / Experimental Study on Structural Performance of PT Flat Plate Interior Connection Under Lateral Load
저자명 김국제 ; 김현우식별저자 ; 조영상
발행사 대한건축학회
수록사항 대한건축학회논문집 구조계, v.24 n.5 (2008-05)
페이지 시작페이지(11) 총페이지(8)
ISSN 12269107
주제분류 구조
주제어 포스트텐션 ; 플랫 플레이트 ; 스터드 플레이트 ; 뚫림 전단 ; 횡 하중 ; Post-Tensioned ; Flat Plate Slab ; Stud with Steel Plate ; Punching Shear ; Lateral Load
요약2 Post-tensioned(PT) flat plate slab has been widely used in high rise buildings for its remarkable advantages. However, punching shear failure has become increasingly important issue with the spread of flat plate slab. The objective of this paper is to estimate structural performance of interior slab-column connections with prestressed slabs based on shear reinforcement. The results of an experiment program on structural performance of PT slab-column connections are presented in this paper. The first one of five specimens was severed as the control specimen. Two of them were strengthened by studs welded on the rails according to ACI 421.1R-99. The others were reinforced by studs with steel plates. Specimens were tested under constant gravity load and the lateral displacement was applied on the top surface of column in a reversed cyclic manner. Punching shear failure occurred for the control specimen at drift ratio of approximately 2.2%. The specimens with studs on the steel plates showed a significant flexural yielding and sustained deformation up to a drift ratio of 4.5% to 5.35%. Furthermore, the results exhibited a maximum increase of 40.74% on ductility of the joints comparison to the control sample. The PT flat plate slab reinforced studs with steel plates is superior to the PT flat plate slab reinforced studs in terms of ductility, controlling crack, postponing stiffness deterioration, energy dissipation, etc.
소장처 대한건축학회
언어 한국어
분석서지
건축구조 > 철근콘크리트구조 > 부재 > 접합부

이 연구에서는 포스트텐션 플랫 플레이트 슬래브-기둥 접합부의 펀칭 전단에 대한 저항력과 연성을 함께 증가시키는 쉬어스터드와 판재를 결합한 새로운 전단 보강재인 스터드 플레이트의 횡하중 작용시 이력거동 특성을 파악하기 위해 반복 횡하중 실험을 통하여 펀칭전단 및 슬래브-기둥 접합부의 구조적 성능을 평가하였다.
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