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한국실내디자인학회|논문집 2006년 2월

논문명 독일 모더니즘 여성 건축가 릴리 라이히의 디자인 특성에 관한 연구 / A Study on the design character of German modernist woman architect Lilly Reich / 1920-1931년 사이의 전시디자인 및 인테리어 디자인 활동을 중심으로
저자명 이란표
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, v.15 n.1(통권 54호) (2006-02)
페이지 시작페이지(12) 총페이지(8)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 전시디자인 ; 미스 반 데어 로에 ; 베르크분트 ; 기능주의 건축 ; Exhibition design ; Mies van der Rohe ; Werkbund ; Functionalist architecture
요약1 본 연구는 존야 귄터의 분류작업과 재조명의 시도에 기초하여 아직 국내에는 소개되지 않았으며, 외국에서도 뒤늦게 연구되기 시작한 여성 건축가 릴리 라이히의 전시 디자인 작품들과 가구 및 실내 디자인 작품들을 분석함으로써, 그녀의 실내건축이념을 현대적인 맥락에서 규정하는 것에 목적을 두며, 더 나아가 20세기 초 독일의 한 여성 건축가가 모더니즘 시기의 건축 발전에 기여한 바를 새로이 발굴해내는 것에 의의를 두고 있다.
요약2 As an exhibition designer, clothing and furniture designer, and woman architect in Germany during the 1920s and 1930s Lilly Reich was an important pioneer of modern design and one of the most respected practitioners. In spite of that she has been until recently known primarily for the work she produced in association with the architect Ludwig Mies van der Rohe, because his fame has overshadowed her own contribution. For the first time only after her own works have been presented by MoMA in 1996, her artistic world could begin to be illuminated.
This study discusses not only her collaboration with Mies van der Rohe, but also her own work as an individual artist. The aim of this study is concentrated on two aspects, which have been unexplored in the history of architecture and interior design. One of them is related to her effort, the essential elements and principles of the exhibition design disciplinarily to stand and through this the methodological basis of exhibition design to found. Another aspect is the contribution to the functionalist architecture by keeping in harmony the standardization and the individualism.
This study is purposed to re-actualize the interior-architectural ideas of Lilly Reich into the present context through the consideration on the collaborations with Mies van der Rohe and her own works and to illuminate her complementary efforts to the functionalist architecture.
소장처 한국실내디자인학회
언어 한국어
분석서지
건축역사 및 이론 > 서양 근대건축 > 작가론

이 연구는 존야 귄터의 작업을 기초로 독일 근대 여성건축가인 릴리 라이히의 전시 디자인 작품들과 가구 및 실내 디자인 작품을 분석함으로써, 현대적 맥락안에서 그녀의 작품의 위상을 정초하고 발굴하는 것에 집중한다. 릴리 라이히는 단순성, 경제성, 합목적성을 모토로 좋은 재료와 양질의 노동력, 단순한 형태를 기본 원리로 규정하고, 사용자와 사용조건을 고려하는 전시 디자인의 방법적 기초를 정립하였다. 특히 기능주의를 인간 가치에 초점을 맞춘점에 연구는 주목하고 있으며, 프레젠테이션과 전시에 있어 개인성과 새로운 소재들의 도입을 통해서 새로운 방식의 공간을 시도했다라고 결론 짓고 있다.
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