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한국실내디자인학회|논문집 1997년 12월

논문명 백화점 식당가 유형별 규모계획에 관한 연구 / A Study on the Structure by Each Type of the Restaurant in the Department Store
저자명 오인욱 ; 박우너선
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, NO.13 (1997-12)
페이지 시작페이지(167) 총페이지(7)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 백화점 식당가 계획 ; 규모산정
요약1 오늘날 소득향상에 따라, 소비자의 욕구는 다양화, 개성화, 고급화로 발전되어가는 추세에 있다. 이에 따라 소비자의 다양한 욕구는 대형 백화점의 다양한 기능을 확대시켰고, 따라서 백화점의 기능이 단순히 상품을 구매하는 차원의 판매공간이 아닌, 문화 휴식공간, 스포츠 레저공간, 외식공간으로 그 사용범위가 확대되었다. 한편, 백화점의 부대서비스 시설이 소비자의 구매행동에 미치는 영향에 관한 사례조사가논문을 통해 밝혀졌으며, 그중 소비자의 부대서비스에 대한 이용시설 중 생활편의 시설에 있어서는 식당, 레스토랑이 가장 높은 애용시설로 나타났다. 따라서, 백화점 경영자는 소비자들이 느끼는 부대시설 중 중요도를 파악하여 마케팅 전략 수립에 참고해야 할 것이다. 본 논문에서는 이런 시대적 추세에 있는 백화점 전문 식당가의 유형별 규모계획에 대하여, 각 업종별 특성과 백화점이라는 입지적 특성을 이해하고자 실사례를 통한 각각의 면적배분을 규모계획 시 필요에 따라 세분화시켜 보았다. 이에 연구의 대상을 서울의 부심 및 서울 근교의 신도시로 상업시설이 집중화되어 있는 번화가 지역으로, 지하철역과 근접해 있는 입지적 조건이 비슷한 5개점의 백화점 식당가를 선정하였다.
요약2 A Study on the Structure by Each Type of the Restaurant in the Department StoreToday, customer`s need is changed to be more various, individual, and luxurious whenever they choose somethings for the services, products, and others because of the increase of their incomes. This trend is pushed to extend subsidiary service facilities and functions in department stores. So, when companies build new department stores, they should consider to make more subsidiary facilities such as sport complex, restaurants, and cultural life centers in the stores.Among these subsidiary facilities, the best place the customers use is "the restaurant". It is also one of major factors which department stores they choose to visit. So, the managers of department stores must concern how much it is important to attract the customer`s attention and plan to build different marketing strategies for meeting these customer`s needs.The main purpose of this study is for offering special characters and suggesting an ideal space distribution per the each type of the restaurant in the department store with the base on the following statistics figures and graphs : (i) the ratio for each cooking space per each type of the restaurant space in department store, (ii) the ratio for the business space per each type of the restaurant space, (iii) the ratio for a person`s occupied space of the business space per each type of the restaurant space, and (iv) the ratio for a person`s occupied space per each type of the restaurant space.The results are as follows : Firstly, the types of the restaurants become more professional making only one or two special foods such as "Mandoo" and "Woodong" and these typical restaurants take the biggest space, 23% of the whole restaurants. Secondly, in the ratio of the space by each type of the restaurant the biggest if buffet, 21% and next, 16% for western family restaurants, 14% for Korean foods, each 10% for Chinese of Japanese foods, each 5% for mixing vegetables with rice called "Bibimbap", boiled foods, cool noodles, "Woodong and Momil" and coffee shops, 3% for "Kalguk-Su and Mandoo", and 1% for icecream shop. Thirdly, in the ratio for a person`s occupied space of the business space per each type of restaurant space, there are 2.0㎡ for Japanese, 1.7㎡ for western family restaurants, each 1.6㎡ for Korean, buffet and Chinese, 1.5㎡ for cold noodles, 1.4㎡ for boiled foods, 1.3㎡ for "Bibimbap" and "Kalguk-Su and Mandoo" and "Woodong and Momil", and 1.2㎡ for coffee shop.
소장처 한국실내디자인학회
언어 한국어
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