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한국실내디자인학회|논문집 2002년 6월

논문명 실내디자인 트랜드 검색 프로그램에 관한 연구 / A Study on the Searching Program of Interior Design Trends Based on Apartment House / 아파트 주거공간을 중심으로
저자명 한영호 ; 장중식 ; 이미경식별저자
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, NO.32 (2002-06)
페이지 시작페이지(131) 총페이지(7)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 Web3D ; 트렌드 검색 ; 분석
요약1 소비자 트렌드 검색을 위한 연구 목적은 첫째, 소비자 중심의 생활 트렌드를 검색한다는 것이다. 이는 소비자의 연령과 성별 그리고 지역적 격차로 인하여 다양한 요구와 관점의 변화가 생겨나고 있다는 것이 현재 증명되고 있다. 둘째, 뉴미디어를 이용한 디자인 기초 정보구축 및 개발기간의 단축이다. 인터넷을 통한 다양한 미디어를 통하여 과거에는 상용자의 구체적인 요구에 부응하지 못했으나 온라인 웹 서비스를 활용한 디자인 계의 새로운 프로세스는 새로운 인테리어디자인의 방법과 방향을 제시하고 있다. 또한 디자이너에게 있어서 개발기간 및 작업공정을 단축시키고 있다. 과거 대량생산-대량소비에만 급급했던 사회에서 벗어나 다양한 커뮤니케이션 소프트웨어를 통해 생산자-소비자-디자이너간 아주 밀접한 관계를 유지하여, 인터넷의 가상모형(Cyber Modelling)을 통해서 소비자에게 반응을 빠르게 얻고, 인테리어 제품에 적용-검증-생산하고 있다.
요약2 The development of fast information network connections and the information highway of todays society have made consumers to demand various services in interior design. The media influencing consumer behavior is with no doubt, the Internet. The exponential growth in Internet users in Korea is surprised to all other countries. At this time where new businesses and events on the Internet are developing successfully, the educational and cultural benefits to consumers, which is quite different from the time when consumers only depended on television and newspaper, are enabling consumer demand to grow together with the abundant floods of information. This implies that consumer choice is shifting from needs-based to wants-based products and services. In the past where only the necessities were mass-produced and there was a lack in goods in general, there just werent enough products or varieties for consumers to either compare or evaluate. Today, comparing and evaluating has become natural with the access to information, and consumers have learned to choose interior products that fit their preferences. In other words, this means that consumers are now at a transition point where they are moving from the simple everyday needs of the past to wants of the present that allows them to form a standard for selecting products of their own preference.
소장처 한국실내디자인학회
언어 한국어