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대한건축학회|대한건축학회논문집 구조계 2004년 4월

논문명 선조립 철선트러스를 이용한 비탈형 합성 슬래브의 거동에 관한 연구 / Behavior of Composite Deck Slab System with Automatic Prefabrication of Bar-Meshes
저자명 김성수
발행사 대한건축학회
수록사항 대한건축학회논문집 구조계, v.20 n.4 (2004-04)
페이지 시작페이지(17) 총페이지(8)
ISSN 12269107
주제분류 구조
주제어 합성데크 슬래브 ; 시공하중 ; 잔류변형 ; Composite deck slab ; Construction load ; Residual deformation
요약1 본 논문은 개발된 비탈형 합성슬래브 시스템의 구조거동을 평가하기 위하여 시공 시에 발생하는 시공하중과 완료 후 사용하중을 고려하여 실험연구를 수행하였다. 합성슬래브 시스템의 시공하중에 대한 구성성능 평가를 위하여 트러스의 형태, 주철근량, 시공하중의 형태, 캠버의 유무를 주요변수로 하는 7개의 시험체를 시험하였으며, 시공 후 사용하중에 대한 시험체는 동일변수로 하여 14개의 시험체를 사용하였다. 이상의 실험으로부터 다음의 결론을 얻을 수 있었다. 1) 복원률은 시공하중 Ⅰ의 경우 98.59%, 시공하중 Ⅱ의 경우 97.73%로 개발된 합성데크 슬래브의 복원률은 매우 높은 것으로 나타났다. 2)주근이 삼각 트러스 형태의 합성슬래브가 주근직경 및 개수가 증가함에 따라 최대처짐, 잔류처짐 및 복원률 등 모든 면에서 우수한 거동을 보여주었다. 3)개발된 합성데크 슬래브 시스템의 잔류변형률이 ACI 기준, AIJ 기준, BS CP110, DIN 1045기준을 만족하는 것으로 조사되었다. 4)트러스 배근간격이 20cm에서 15cm감소함에 따라 최대내력은 슬래브 두께 12cm인 경우에는 1.09배, 15cm인 경우에는 1.32배로 평균 21% 증가된 것으로 조사되었다.
요약2 This paper describes a laboratory investigation of the strength and behavior of composite deck slab system during construction and using the building after construction. Seven specimens were tested to determine the structural capacity during construction composite deck slab for Test-1. Major parameters are the type of truss, the size of the main steel bar(D10, D13), the type of construction load and whether deck slab is cambered or not. Test-Ⅱ is to determine structural strength of the deck slab in using after construction, fourteen specimens were used for Test-Ⅱ. The results were as follows; (1) the ratio of recovery is over the 98.59%, 97.73%, (2)the triangle truss is excelled than flat truss by comparison ratio of recovery and maximum deflection, (3) the residual deformation ratio are satisfied the ACI Code, AIJ Code, BS CP110 Code and the DIN 1045 Code, and (4) From the test results of Test-Ⅱ, the early elastic curve is governed by slab thickness, the specimen slab thickness 15cm is higher than 12cm thickness. When thickness of composite deck slab was increased, maximum strength was improved. The mean value of maximum load was increased to 1.21 times with the distance of truss bar was reduced from 20cm to 15cm.
소장처 대한건축학회
언어 한국어