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한국건축역사학회|건축역사연구(한국건축역사학회지) 2012년 2월

기사명 [논문] 김수근의 자유센터에 대한 비평적 독해 / A Critical Reading of Freedom Center Apacle by Architect Kim Su Geun
저자명 강혁
발행사 한국건축역사학회
수록사항 건축역사연구(한국건축역사학회지) , v.21 n.1(통권 80호)(2012-02)
페이지 시작페이지(135) 총페이지(20)
ISSN 15981142
주제분류 역사
주제어 김수근 ; 자유센터 ; 기념비성과 상징성 ; 이념과 표상 ; 1960년대 한국건축 ; Kim Soo Geun Architect ; Ideology and architecture ; Monumentality and Representation ; 1960s in Korean modern Architecture
요약2 The goal of this paper is to analyze the Freedom Center Apacle in Seoul designed by Kin Soo Geun who was a leading architect in Korean Modern architecture. Freedom Center was built in 1963, that was the largest monumental building to support military regime during cold war period in Korea. This paper deals with historical background of construction of Freedom Center and its characteristics compared to similar monumental buildings, especially Corbusier's Chandigar and Kenzo Tange's Hiroshima Peace Center. The Monumentality in Freedom Center came from the reference to these two buildings and its site plan. This paper tried to show how similar the layout of buildings between the Freedom Center and Peace Center. The origin of the sublime aura in Tange's linear layout of Peace Center is from Japanese Famous Shrine(Jinku). Kim translated it to serve the ideological purpose to protect from socialist regime in the name of freedom. Its over-scaled roof and weak contents showed Freedom center was a kind of theaterical setting belong to formalist building. But in spite of its symbolic and representational gesture its also had a architectonic physical quality to make it a monument. The change and duration in time testified the autonomous power of architecture in Freedom Center. Freedom Center was also important for using the exposed concrete and its superior finish. It was influenced not from western way of Benton Brut which was usually called New Brutalism but Japanese way of treating expose concrete. In spite of its limits Freedom center achieved new trend and sensibility in Korean Modern Architecture.
소장처 한국건축역사학회
언어 한국어
분석서지
건축역사 및 이론 > 한국 근대 건축 > 작가론

이 연구는 김수근의 '자유센터 아시아 반공연맹'이 대한민국 건국이래 최초 국가적인 기념비 건물일 뿐만아니라 근대건축적 어휘를 통해서 집단적 가치와 이데올로기를 표상하고자 한 작품으로 한국근대건축의 중요한 가치로 여기고 있다. 이런한 관점에서 자유센터에 대한 포괄적이고 깊은 이해와 분석, 역사적 해석을 시도하고자 하였다. 연구방법으로는 선행연구와 문헌조사, 답사 등으로 자료조사를 하였고 자유센터 설계에 영향을 미친 단게겐조의 히로시마 평화센터와 비교하여 비평적 독해를 시도 하였다.
■ 추천문헌 (이 문헌과 같이 본 문헌)
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