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한국생활환경학회|한국생활환경학회지 2009년 2월

기사명 도로변 아파트 단지의 교통소음 특성 및 영향분석 / Analysis of Traffic Noise Influence and Characteristics of Apartment Complex by the Traffic Road
저자명 조창근 ; 염성곤식별저자
발행사 한국생활환경학회
수록사항 한국생활환경학회지 , v.16 n.1(2009-02)
페이지 시작페이지(20) 총페이지(7)
ISSN 1226-1289
주제분류 환경및설비
주제어 ; Road traffic noise ; Traffic flow ; Traffic volume ; Noise reduction effect ; Field measurement
요약2 Road traffic noise characteristic and its influence are basically analyzed in order to reduce and predict the road traffic noise through planning of apartment complex and sound insulation of apartment building. This study is to present the basic data for reducing and predicting road traffic noise in urban apartment buildings. For the purpose of it, the traffic noise characteristics and its influence on buildings are analyzed through the field measurement of the traffic flow rates and noise levels in subjected 3 apartment buildings. Traffic flow rate and road conditions of their adjacent roads are different from each other. As a result, the noise levels from the even road adjacent G and S apartment fluctuated by the traffic signal, and those from the sloped road by K apartment even more fluctuated because of less traffic volume and more rapid traffic speed. Noise spectra in frequencies by the adjacent roads show high in mid and higher frequencies, 500 Hz~2 kHz due to traffic flow of them. Noise reduction showed much in the order of the horizontal distance, and that of the apartment building perpendicular to the road was much more than that parallel to it. Noise reduction in living room showed about 15 dB(A) in apartment parallel to the road, and its effect on apartment parallel to the road is more effective than that perpendicular to it.
소장처 한국생활환경학회
언어 한국어
분석서지
건축환경 및 설비 > 음환경 > 외부소음

이 연구는 공동주택 단지의 도로교통 소음 저감 및 예측에 필요한 기초데이터를 제시하기 위하여 인접도로의 특징 및 교통조건이 서로 다른 3개의 아파트 단지를 연구 대상으로 선정하고, 인접도로와 아파트의 저층부와 고층부에서 교통소음레벨을 동시에 측정하여 도로유형 및 교통조건, 아파트 배치에 따른 도로교통소음의 특성 및 영향 등을 분석하였다. 분석결과, 교통조건별 평균 소음레벨은 교통량이 많을수록 높고, 소음레벨의 변동폭은 교통량이 적고 주행속도가 빠를수록 큰 것으로 나타났다. 또한, 도로와 직각으로 면한 세대가 도로에 면한 세대보다 감음량이 크고 도로교통소음의 저감측면에서 효과적인 것으로 나타났다.
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