건축도시공간연구소

Architecture & Urban Research Institute

pdf원문보기 에러 해결방법 바로가기



문헌홈 > 연구논문 > 상세

[원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트] 미리보기 인용

한국건축시공학회|논문집 2021년 2월

논문명 국내대학의 온라인교육 확대에 따른 학습자의 어려움 및학습지원방안 / An Analysis of Learners’ Difficulties and Proposal of Learning Support Plan for the Expansion of Online Education in Domestic Universities
저자명 김재엽
발행사 한국건축시공학회
수록사항 한국건축시공학회 논문집, Vol.21 No.1 (2021-02)
페이지 시작페이지(71) 총페이지(8)
ISSN 15982033
주제분류 시공(적산)
주제어 온라인교육; 학습의 어려움; 학습지원; 코로나 19 ; online education; difficulty of learners; learning support; COVID-19
요약1 코로나 팬데믹과 4차산업혁명의 도래는 대학교육에도 영향을 미쳐, 많은 변화가 유발되고 있다. 이러한 변화의 하나로 온라인 교육의 확대가 있다. 본 연구는 국내대학에서급격하게 확대된 온라인교육으로 인한 학습자들의 어려움을 분석하고, 학습 지원방안을 모색하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 국내 대학의 건축공학전공 학생들을 대상으로 설문을 하였다. 그 결과 준비가 부족한 상황에서 급격히 확대된 온라인교육으로 인해, 교수와 학생의 상호작용에서 어려움이 있었던 것으로 나타났다. 비대면 온라인교육으로 인한 의사소통의 기회가 충분하지 못했고, 질의응답이나 피드백을 신속하게 받지 못한 것으로 분석되었다.
또한 본 연구는 온라인교육 학습의 어려움을 지원하기 위한 방법을 조사하였다. 학생들은 ‘강의일정과 같은 공지사항의 적절한 안내’, ‘교수자의 강의노트를 학습자료로 제공’등의 항목에서 높은 선호도를 보였다.
요약2 The spread of COVID-19 and the advent of the Fourth Industrial Revolution have significantly affected the natureof college education causing many changes to the way it is conducted. One of these changes is the expansion of onlineeducation. The purpose of this study was to analyze the difficulties experienced by learners due to the transition torapidly expanding online education at domestic universities, and to seek ways to support their learning through thisnew online platform. Results of a questionnaire showed that learners experienced difficulties in their interactions withprofessors because of the rapid transition to online education without adequate preparation. It was determined thatthere were not enough opportunities for communication between learners and professors as a result ofnon-face-to-face online education, and that learners did not receive Q&A or feedback quickly enough. The study alsoexamined ways to ways to improve the effectiveness of online learning. Students showed a high preference for itemssuch as "appropriate guidance regarding announcements such as lecture schedules," "providing lecture notes aslearning materials."
소장처 한국건축시공학회
언어 한국어
DOI https://doi.org/10.5345/JKIBC.2021.21.1.071