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건축도시공간연구소|연구보고서(한옥) 2016년 12월

서명 전라남도 한옥보존시범마을의 변화 진단을 통한 농촌지역 한옥마을 보전방안 연구 / A Study on the Method of Preservation of Hanok Village on Rural Area through the Diagnosis of Change in Hanok Conservation Model Village, Jeollanam-do / 서울시 한옥을 대상으로
연구책임자명 신치후 ; 진태승 ; 김종범식별저자
연구기관명 건축도시공간연구소
수록지명 연구보고서(한옥)
출판년월 2016-12
페이지 시작페이지(1) 총페이지(142)
주제분류 도시
주제어 농촌지역 한옥마을 ; 한옥 등 건축자산의 진흥에 관한 법률 ; 건축자산 진흥구역 ; 한옥보존시범마을 ; 일반농산어촌개발사업 ; Rural Hanok Village ; Act on Value Enhancement of Hanok and other Architectural Assets ; Architectural Asset Value Enhancement Zones ; Hanok Conservation Model Village ; General Rural Area Development Project
요약1 농촌마을은 인구 감소, 고령화, 농촌경제활동의 변화 등으로 인해 전반적으로 쇠퇴하고 있으나 한편으로는 최근 농촌지역 활성화를 위한 각종 지원정책에 따라 많은 변화가 일어나기도 한다. 농촌지역에는 보전가치가 있는 한옥마을이 여전히 남아있으나 문화재로 지정된 마을이 아닌 경우에는 위와 같은 쇠퇴와 변화 과정에서 전통 주거지로서의 특성을 잃기 십상이며, 이 같은 마을 내에서 늘 보존과 개발의 상충된 가치가 충돌하게 된다. 이러한 상황에서 농촌지역 한옥마을에 대한 정책적인 지원은 한옥마을의 역사적 가치를 보전하면서도 지속가능한 마을로 유지하기 위한 변화를 도모하는 취지로 전개되어야 하며, 이와 같은 정책 방향을 제시하기 위해서는 먼저 농촌지역 한옥마을의 변화를 진단할 필요가 있다. 전라남도의 경우에는 오래된 한옥마을을 보호하고 진흥할 목적으로 '한옥보존시범마을' 제도를 시행하고 있는데 대부분의 한옥보존시범마을은 농촌지역에 입지하고 있다. 이에 본 연구는 전라남도 한옥보존시범마을로 지정된 사례를 대상으로 중앙정부 및 지자체의 지원정책에 따른 마을의 변화를 진단함으로써, 향후 농촌지역 한옥마을에 대한 지원정책의 나아갈 방향을 제시하고자 한다. 연구의 범위에 해당하는 농촌지역 한옥마을은 유관 법령에 근거해 볼 때 읍?면의 지역에 있고, 일단의 범위 안에 한옥이 10호 이상 모여 있는 마을로서 건축자산으로서 가치를 가진 것으로 이해할 수 있다. 일반적으로 농촌지역 한옥마을은 농업을 포함한 다양한 경제활동이 일어나는 곳으로서 농업과 관련된 생활 및 생산 공간을 갖고 있으며, 그 안에는 한옥·변형된 한옥·비한옥 건축물이 혼재되어 있다. 농촌마을 보존과 관련된 논의는 해당 마을을 살아있는 문화유산으로 이해하며, 따라서 전통을 과거처럼 유물화하는 경향에서 탈피하여 농촌지역의 유산을 경제성장의 측면에서 활용할 필요성이 제기되고 있다. 이와 같은 요구는 농촌마을의 전통성과 장소성에 대한 새로운 접근법이며, 동시에 세계적 흐름이기도 하다. 한편 우리나라에는 ?한옥 등 건축자산의 진흥에 관한 법률?에 따라 농촌지역 한옥마을을 건축자산 진흥구역으로 지정하여 보전·관리할 수 있는 제도적 수단이 마련되어 있으나, 농촌지역의 특수성을 반영할 지침은 없는 상태이다. 또한 마을 단위에서의 건축자산 진흥구역 관리계획에 대한 선도적 사례가 부족하여, 지구단위계획과 유사한 수준으로 이해되는 점은 정책의 진입장벽을 높이는 점으로 파악된다. 더욱이 농촌지역 지원 제도 및 사업은 전반적으로 내실 있는 조사나 계획 없이 하드웨어를 중심으로 추진하고 있는 실정으로, 농촌지역 한옥마을의 정체성을 강화하는 방향으로 추진되기에는 한계가 있다. 농촌지역 한옥마을의 변화 분석 사례는 전라남도 한옥보존시범마을 중 한옥지원조례에 따라 실질적인 지원이 있었던 영암 구림마을, 담양 삼지내마을, 함평 운곡·모평마을 3개 마을을 대상으로 하였다. 먼저 영암 구림마을은 16~17세기 사족세력을 중심으로 조직된 대동계가 지속되고 있으며 각 문중들의 가옥, 사우와 정자, 죽정서원 등의 건축자산이 남아있다. 구림마을은 한옥보존시범마을로 지정되었으나 기존 한옥의 대수선 및 리모델링에 대한 지원은 전무하고, 한옥 신축에 대한 지원도 역사적인 마을권역에 대한 고려 없이 개별적인 건축물 단위로 진행되었다. 농촌 지원사업으로는 왕인촌 권역 일반농산어촌개발사업이 추진되고 있는데, 그 사업의 일환으로 문화관광 목적의 박물관, 체험관, 전시관 등 공공건축물과 농산물 가공공장 등 농촌생산시설, 체육공원 및 쉼터 등 주민편의시설이 건립되고 있다. 그리고 이와 같이 새로 조성되는 시설은 대부분은 마을 규모에 비해 면적이나 규모가 과도하게 큰 경우가 많다. 담양군 삼지내마을은 임진왜란 때부터 이어져 온 고씨집안의 집성촌으로 1890년대부터 지어진 건축물이 다수이며, 고택과 등록문화재로 지정된 돌담, 그리고 마을 내부로 흐르는 물길로 유명한 마을이다. 삼지내마을의 2000년대 이후 신축행위가 단 6건으로 전체적인 마을의 형태가 비교적 잘 유지되고 있으며 적절한 관리를 통해 건축자산으로서의 가치를 유지?보전할 수 있는 가능성이 높다. 그러나 마을 내 퇴락하여 빈집으로 남아있는 한옥이 상당수이며, 한옥보존시범마을 지정에 따른 한옥 수선 지원 역시 전무한 실정이다. 농촌 지원사업으로는 2003년부터 창평 권역 농촌마을종합개발사업이 추진되어 누각보수, 일주문 설치 등 시설 정비 사업이 일부 진행되었고, 농민건강증진센터, 쌀엿 체험장 등 공공건축물이 한옥으로 지어졌다. 삼지내마을은 슬로시티로 지정되어 문화체육관광부의 지원을 받고 있는데, 이를 통해 옛 담장을 보수하고 마을 내외의 편의시설을 확충하고 있다. 이와 같이 전통주거지로서의 정체성을 강화하기 위한 지원사업들은 전체적인 맥락에서 연계될 수 있음에도 불구하고 마을의 비전을 제시할만한 계획이 부재하여 개별적이고 단편적인 시설 개선에 그치고 있는 실정이다. 함평 운곡·모평마을은 15세기 파평 윤씨의 집성촌으로 성장한 마을로 마을 내에 고택, 정자, 제실, 우물 등이 남아있고 주변의 천연보호림으로 유명하다. 상곡리 권역은 상모마을, 하모마을, 운곡마을을 포함하는 지역으로, 한옥보존시범마을 지정 이후 운곡마을에 4동의 한옥이 공공의 지원을 받아 건축되었다. 상모마을은 한옥보존시범마을에 따른 지원이 아닌, 새로운 한옥을 집단적으로 건축하는 행복마을 사업으로 10호 이상의 한옥이 신축되었다. 운곡마을의 경우 기존 한옥이 거의 남아 있지 않은 지역으로, 한옥보존시범마을의 제도 취지와 맞지 않은 데다 새로 지어진 한옥건축물은 배치 형태 등이 전통적인 형식을 거의 따르지 않고 있는 문제점이 발견되었다. 고택 등 역사문화자원이 많이 남아 있는 상모마을의 경우에도 새로 지어진 한옥의 규모나 비례가 기존 가옥과 조화롭지 못하다. 농촌 지원사업으로는 해보면 상곡리 권역 농촌마을개발사업이 2003년부터 진행되어 담장 정비, 연못 조성, 물레방아 복원 등의 사업이 이루어졌다. 본 연구는 농촌지역 한옥마을의 역사?문화적 가치와 한옥마을로서의 정체성과 경관을 보전하기 위해서는 마을단위의 보전관리계획을 수립하여 개별적인 농촌지역 지원사업에 따른 마을의 공간변화를 관리할 필요성이 있음을 강조하고 있다. 이를 위해서는 ①농촌지역 한옥마을을 ?한옥 등 건축자산의 진흥에 관한 법률?에 따라 건축자산 진흥구역으로 지정하여 제도적으로 마을 보전을 위한 지원근거를 마련하고, ②?농어촌마을 주거환경개선 및 리모델링 촉진을 위한 특별법?과 같이 농촌지역 마을에 직접적으로 관계된 법의 실효성 있는 개선의 필요성을 타진한다. 또한 ③농촌지역 지원사업 중 일반농산어촌개발사업에서 건축자산과 연관된 신규 사업 항목을 추가하는 방안을 모색하여, 상향식 사업방식에서 한옥과 마을을 보호할 수 있는 사업을 제안할 수 있는 여지를 제공하고자 한다. 이러한 마을단위 관리계획을 통하여 농촌 지원사업 추진에 대한 근거와 우선순위를 제시하고 포괄보조금 제도의 맹점을 보완함으로써, 보전가치가 있는 농촌지역 한옥마을에 대한 지속가능한 있는 정책적 지원을 실행이 가능할 것으로 기대한다.
요약2 Rural villages are generally declining due to population decrease, demographic aging, and changes in rural economic activities. However many alterations are taking place in response to various supporting policies for revitalizing rural areas. Although there have been still remained Hanok villages that have preservation value in rural areas, the village of majority which are not designate as the cultural heritage continue to stagnate or decline alongside rural problems. These particularly have been losing its characteristics as a traditional settlement in the process of decline and change. In addition, understandably, conflicting values of preservation and development often occur. In this context, the supporting policy for rural Hanok villages should be accepted wholeheartedly both preservation and development value. To do this, this study needs to synthesize change of Hanok village in rural area to diagnose. The purpose of this study is to suggest the direction of the supporting policy for 'Hanok Conservation Model Village' in the rural area by considering the change of the village according to the policy of the central government and local governments. Rural villages within the scope of this study based on related law could be understood as a small town called Eup·Myeon and 'architectural assets' which have a value of grouped Hanok where more than ten Hanok are gathered within a range of boundary. Commonly, Hanok village in the rural area is a place where various economic activities including agriculture occur. It has living and production space related to agriculture, and there are a mixture of Hanok, transformed Hanok and non-Hanok architecture. The debate on the preservation of rural villages is based on the global tendency to try to change the heritage of rural areas in the aspect of economic growth. Such is the trend included the necessity meant foreclosing adherence of tradition. Changing demand of rural village needs a new approach of traditionality and placeness. On the other hand, in Korea, the Hanok village in the rural area was designated as 'Architectural Asset Value Enhancement Zones' according to the 「Act on Value Enhancement of Hanok and Other Architectural Assets」, but there is no guideline reflecting the specificity of the rural area. There are limitations in applying the management plan to the rural areas mainly by establishing the district plan. In addition, the rural support system and plan are undergoing a hardware development without thorough regional investigation or planning. Therefore, it is limited to promote the identity of Hanok village in the rural area. The analysis of the rural Hanok village is conducted in three villages: Gurim Village in Yeong-am, Samjinae Village in Dam-yang, and Ungok·Mopyeong Village in Hampyeong. These villages receive practical help(subsidy support) from the central government and local governments. First, the village of Gurim in Yeongam is the birthplace of the Buddhist monk in Baekje era and the great monumental family centered around the fourteenth-century. Moreover this community have been continuing. Gurim Village was designated as a Hanok Conservation Model Village for preservation. However, there was no support for repairing and remodeling of existing Hanok, and only support for the construction of Hanok conducted on individual building units without regard to historical towns. As the rural support project, since 2007, the development project of the 'General Rural Area Development Projects' of 'Ministry for Food, Agriculture, Forestry and Fisheries' in the Wang-in Village District has been promoted. There are public facilities such as museums, experiential museums and exhibition halls for cultural tourism, as well as agricultural production facilities, including agricultural processing plants, sports parks and shelters for residents' convenience facilities. Most of the newly constructed facilities have been constructed large in size and area in comparison with the size of the village. The town in Samjinae, Dam-yang, is a residential village of the Ko Clan in Changpyeong that has been constructed since the Japanese colonial era. There are many buildings built from the 1890s. These are famous assets as old houses, stone walls designated as registered cultural properties, and waterways flowing into the villages. Since the 2000s, there are only six new construction activities in historical area, and the overall village scenery is relatively well maintained. Accordingly, it is highly possible to maintain and preserve the value as an architectural asset through proper management. However, though the fact that many Hanok have remained vacant in the village, there has been no support for Hanok repair intended to protect the village. As a rural supporting project, the comprehensive development project of rural villages in Changpyeong was promoted since 2003, and some of the facility maintenance projects such as repair of pavilions. Further, public buildings such as farmers' health promotion center and rice-syrup experience center were built as Hanoks. Samjinae has been designated Slow City also called Cittaslow movement and was supported by the Ministry of Culture, Sports and Tourism. Because of this, the old fence was repaired and the village facilities are expanded inside and outside. Although these projects for strengthening the identity as a traditional settlement could be linked in the whole context, there is no plan to present the vision of the village, and the improvement plan have still became fragmented and still be in the present situation. Ungok·Mopyeong Villages in Hampyeong were the habitation in the beginning of the 15th century and grew into the residential villages of Papyung-yun. The villages are famous for its natural protection forests, old houses and pavilions. The area of Sanggok-ri includes Sangmo Village, Hamo Village, and Ungok Village. After designation of Hanok Conservation Model Village, four houses of Ungok Village were built with public support. The village of Sangmo is not a support for the preservation village of traditional Hanok, but more than ten Hanok have been constructed as a 'Happiness Village Project' that collectively builds new Hanok. In the case of Ungok Village, there have been almost no existing Hanok. It is found that the layout of the newly built Hanok is not in conformity with the institutional purpose of preserving the traditional Hanok preservation village. Moreover the context of the Hanok is rarely followed. Even in the case of Sangmo Village, where many historical and cultural resources such as old houses are remained, the size and proportions of the new Hanok are not in harmony with existing houses. As a General Rural Area Development Projects, plans of the Sanggok-ri area was carried out in 2003, such as fence maintenance, pond construction. In order to preserve the historical and cultural value of Hanok Village in rural areas and identity landscape of Hanok Village, it is necessary to establish a village-based conservation management plan and manage the spatial changes of villages according to an appropriate rural area projects. These result needs to be emphasized. In order to do this, ① The Hanok village in the rural area is designated as 'Architectural Asset Value Enhancement Zones' in accordance with the 「Act on Value Enhancement of Hanok and Other Architectural Assets」. ② The support act for the village preservation is systematically established. The realistic and effective acts for improvement are needed. ③ In the rural community support project, government should be looking for ways to add new business items related to architectural assets in the 'General Rural Area Development Projects', and offer the opportunity to propose a business that can protect the Hanok and the village from the bottom up type business method. It is expected that sustainable policy support for rural Hanok village with preservation value will be possible by suggesting the basis and priorities for the rural support project through the village unit management plan and supplementing the blind spot of the comprehensive subsidy system.
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